mandag den 15. oktober 2012

I øvrigt mener jeg...

* At det er vanvittigt at hele den vestlige verden sidder i åndeløs spænding og følger en dumdristig vovehals, der - sponsoreret af en dum energidrik -  vil slå verdensrekorden i frit fald. Hvor mange millioner koster sådan et projekt? Og ja, det er muligt at projektet også har forskningsmæssig bevågenhed og interesse, men så lad NASA står for det, som et regulært forskningsprojekt og hold energidrikken ude af billedet.
Synes, det ville klæde energidrikkens pengestærke bagland (og mange andre i samme kaliber) at smide deres millioner efter noget velgørenhed i stedet. Men det er der nok ikke tilstrækkelig prestige i, desværre.

* At det er komplet uforståeligt at den almindelige gennemsnitsdansker ikke ser mere nuanceret på de dokumentar-programmer, der vises på tv.
Hvordan kan dokumentaren om Carina ("Pigen, der ikke ville dø?") få så mange til at udmelde sig donorregistret? Det er en redigeret udsendelse, og folkene bag dokumentaren har vinklet deres historie, således at man som seer næsten sidder tilbage med en frygt for, at der kommer onde læger og tager organer ud af kroppen på de syge, mens de sover? Det er folkene bag dokumentaren, der har lagt denne vinkel på historien og ikke et billede af virkeligheden!? 
Jeg får det skidt af den fejlfinder-tendens, der præger vores tilgang til sygehusvæsenet (og mange andre 'væsener' i samfundet i øvrigt).
Jeg forbliver medlem af donoregistret - fik slet ikke tanken at koble det (medlemsskabet) sammen med udsendelsen, før jeg læste i medierne at telefonen hos donorregistret dagen efter udsendelsen var rødglødende af mennesker, der ville meldes ud.
Jamen, jeg forstår det faktisk ikke. 
Gør du?
                                                               Spørgsmålstegn

5 kommentarer:

Lotteriet sagde ...

Jeg meldte mig ind da jeg var 20 og melder mig ikke ud igen. Mine nærmeste skal ikke stå i den situation at skulle tage stilling til, om mit kadaver kan hjælpe op til 8 andre mennesker. Det har jeg gjort for dem.
Min børn blev tvunget til at tage stilling, da de blev 18, for jeg vil ikke bestemme hvad de vil.

Man skal bare huske, hvis man melder sig ud, at man så, efter min mening, ikke burde kunne modtage organer, hvis man selv skulle komme i den frygtelige situation.

Hvis jeg kunne bestemme, så var alle donorer pr. automatik, medmindre man selv melder sig ud, eller sætte regler for, hvilke organer de vil donere.

Tv er et godt medie, men man skal huske at bruge sin sunde fornuft og ikke bare tage alt for gode varer. Kanalerne kan vinkle enhver historie, som de vil, ligesom man kan læse statistik som en vis mand læser biblen.

Blot min lille meming..
Nyd efterårsferien!!

Lotte :O)

Maries bageri sagde ...

Enig i alt hvad du skriver. Og nej, det må have været rædselsfuldt for Karinas familie, men hvorfor skal det gå ud over hjertesyge eller nyresyge?

(OK nu prøver jeg for fjerde gang at læse de gnidrede bogstaver... Jeg ER ikke en robot :))

GiSP sagde ...

Jeg har ikke set noget af det, men tænkt nøjagtig det samme som dig. Nogle gange bliver jeg bare så træt, når folk opfører sig som en flok får, der blindt følger et eller andet uden at tænke selv.

HelleA sagde ...

Tak for jeres kommentarer ... Debatten om organdonation har så mange nuancer og rummer store etiske dilemmaer. Det er rigtig fint at få aktualiseret debatter som den, fx. via omtalte dokumentar, men det holder bare ikke, hvis folk tror at en sådant program er et billede af virkeligheden/sandheden.
Carina blev ikke erklæret hjernedød - hun fik livet tilbage og kom sig ovenpå ulykken. Det er en positiv historie!

Inger Pedersen sagde ...

Hej, jeg hedder "Inger Pedersen" Jeg er fra Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oscar. Ting begyndte at blive grimt, og vi havde kampe og argumenter næsten hver gang på grund af min manglende evne til at føde ham et barn. Min mand pludselig begyndte at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. Han begyndte at have anliggender med andre kvinder uden for at overveje, hvordan jeg vil have det.

Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Oscar var min bedste ven, min soulmate, min Superhelt og min hjerteslag, men han ser ikke længere noget godt i mig. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været tilhænger af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han holdt specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede han til mig og var ked af det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt. hvad et vidunderligt mirakel Baba Egbe gjorde for mig og min familie. Den gode nyhed er Oscar, og jeg er nu tilbage sammen og lever lykkeligt, og vi er blevet velsignet med tre børn, to drenge og en dejlig pige efter 9 år med barnløshed. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer overalt i verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hurtig hjælp af enhver art, kontakt Baba Egbe nu via hans e-mail: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818