fredag den 2. december 2016

Har knækket lusekoden

Jeg har knækket koden! Lusekoden! 

Som mor til tre langhårede døtre har fund af lus i børnehår og eget hår, lusekæmning og lusekure været en fast bestanddel af mit familieliv i hver eneste efterårs/vintersæson, siden min ældste datter startede i skole. 
Det betyder at jeg har 11-12 års erfaring med bekæmpelse af de små skideirriterende møgdyr, der altid har det med at melde deres ankomst på de dårligste tidspunkter. (Der findes i øvrigt INGEN gode tidspunkter for lus, så den sætning giver ingen mening!)


Mine døtre har smukt langt hår, som i deres yngste skoleår altid var sat op. Vi tjekkede og kæmmede hver eneste weekend - og var der mange lus, blev pigerne behandlet med diverse præparater.  Jeg har ikke tal på hvor mange gange, jeg har sendt lusefri piger i skole mandag morgen, og hvor de så har fået nye lus inden ugen var omme. Det går stærkt, og der er no mercy. Det heldigste er, når man kun finder én lus, for så har man med stor sandsynlighed fundet den samme dag, den er ankommet.

Jeg selv er en langhåret indskolingslærer, og dermed også i højrisiko for at få lus, og har også haft det utallige gange, og det er efterhånden bare blevet sådan, at jeg selv har taget en kur, når jeg har givet pigerne. 

Lusebekæmpelse har været kilde til et utal af irritationer, konflikter, tårer, skænderier og bare generel dårlig stemning, fordi det først og fremmest er vildt irriterende for den, der igen igen kommer hjem med lus i håret, men også for den voksne (mig), der står med bøvlet med at få kræene ud af huset igen.

Mine to store piger har i de senere år selv kunnet håndtere eventuelle angreb, men med den yngste er det stadig min hovedpine hver gang. 


Det var en form for forhistorie, for ligesom at lægge op til det, jeg nu vil fortælle.

Det er slut. Med den tredje langhårede datter, knækkede jeg endelig koden og fandt en løsning, der både er nem, praktisk og økonomisk til at håndtere, for det er nemlig en anden ting: Tænk alle de tusindvis af kroner, vi igennem årene har omsat i lusebekæmpelses-produkter. 
Jeg har i årenes løb afprøvet samtlige produkter, og ved hvilke, der virker bedst på mine piger. Jo dyrere et produkt er, jo bedre virker det. Og de oliebaserede præparater, der i de senere år har vundet indpas er gode. Hedrin er bedst. Og dyrest. 
Men jeg behøver aldrig mere at købe dyre lusekure. 

For en tre uger siden, faldt jeg nemlig over denne film, hvor Charlotte Højlund løfter sløret for en lusebehandling, der er nem, praktisk, billig OG VIRKER!

Se hendes video her.

Vil du hellere læse dig til metoden, så kommer 'opskriften' her:

1. Du skal bruge husholdningssprit og en tyk hårbalsam.
2. I en plasticskål røres 2 dele balsam med 1 del sprit godt sammen. Til min 8-åriges lange hår passer ½ dl. sprit + 1 dl balsam nogenlunde. 
3. Barnet placeres stående eller siddende med et håndklæde om skulderen og instrueres i at læne hovedet lidt tilbage, for at minimere muligheden for at få stadset i øjnene.
4. Spritbalsam fordeles i barnets hår og masseres godt ind i hårbunden. Vær særlig omhyggelig bad ørerne, i nakken og lige ovenpå hovedet. Her bor de fleste lus.
5. Barnets hoved iklædes en plasticpose, hos os virker de grønne kommunale affaldsposer helt perfekt. Er posen for stor til barnets hoved, så klip den op i nakken og bind en knude.
6. Barnet får nu lov til at spille iPad eller se tv i 20-30 minutter, hvor efter håret skylles grundigt under bruseren. 
7. Håret redes og kæmmes. De lus, der kommer på tættekammen, bør være stendøde. Æggene dør også af denne behandling. 
8.Behandlingen udføres/gentages én gang om ugen, så længe der er lus i omløb.



God fornøjelse og god lusefri weekend :)

Helle 


6 kommentarer:

www.skøreliv.dk sagde ...

Fantastisk!!! Skynd dig at smid et link hos Øglemor, hun er hårdt plaget for tiden :-/
Rigtig god weekend!

GiSP sagde ...

Uh, hvor er jeg glad for at pædagogen i børnehaven fortalte om denne metode, første (og eneste, sagde vi!) gang, vi havde de små kræ med hjem. Det virker nemlig. Efter første gang droppede jeg dog det med plastikposen og kæmmede bare, mens sprit og balsam var i håret.

Øglemor sagde ...

Halleluja - tak for dén opskrift. Det skal SÅ meget prøves! Jeg ved seriøst ikke, hvad der sker for de l*rtelus for tiden - her har vi levet i lykkelig lusefrihed i små 8 år, og pludselig slæber ældstebarnet lus med hjem to gange på 2 uger. Suk!

Fruen i Midten sagde ...

Hmmm, jeg har det altså ret stramt ved tanken om at hælde noget, der er giftigt ud over hovedet på mit afkom. Men måske er det ikke så slemt, som jeg vil gøre det til. Kan du ikke spørge en af dine kemikyndige kollegaer, hvad han/hun synes om fremgangsmåden og så fortælle mig, at jeg er et pyllerhoved?

Karin sagde ...

Hvor jeg husker tiden, der tilbage til dengang hvor mine 4 børn (3 piger, 1 dreng - 9½ år mellem ældste og yngste) skulle tæmmes. Det var allerede fra børnehave alderen, og den eneste der har været ramt var sønnen, og han var gerne klippet med maskine, vi 4 piger var aldrig ramt, og vi havde alle langt hår.
Jeg kan ikke huske hvad det hed, men fandt noget forebyggende, og troede på det var det der gjorde vi piger ikke blev ramt.

Min Servicehund sagde ...

Jeg forstår ikke jeg har været så lidt ramt... langt hår hele mit liv, studietid i sfo, uddannet lærer....
men det her trick er genialt... må huskes til hvis jeg får bæsteren, kan næppe være mere giftigt end de andre købekurer.
gad dog godt vide om det ligesom med lopper og flået hos hunde, spiser hunden lidt hvidløg skulle det forebygge..... har altid spist hvidløg i rimelig store mængder.