torsdag den 13. april 2017

Har fået en ny ven

Som det nok fremgår ret tydeligt, af det debatindlæg, jeg i sidste uge havde i Politiken, så er jeg røget ind i et meget tænkende og bekymret spor af mit liv.
 Jeg ligger vågen om natten, urolig og decideret utilpas over den højredrejning vores samfund i de senere år har taget. 

Jo mere jeg læser og sætter mig ind i diverse samfundsforhold, jo værre viser virkeligheden sig at være. 
I aftes læste jeg eksempelvis en lang række paragraffer i Udlændingeloven, og jeg blev simpelthen så ked af, at vi som en nation med menneskelige ressourcer og økonomisk overskud, vil være bekendt at behandle flygtninge på den måde, vi gør.

På facebook har jeg et par steder givet mig i kast med diskussioner og værdidebatter - og jeg har med hjertet forrest konfronteret mennesker, der gav udtryk for meget fremmedfjendske og diskriminerende holdninger. 
Det kom der i sandhed ikke noget som helst ud af. Andet end at jeg blev endnu mere forstemt over så fjendsk, uvidende og ængsteligt mange danskere tænker. 

Omvendt har det betydet rigtig meget for mig at læse artikler og indlæg fra de mange mennesker i Danmark, der heldigvis tænker anderledes og tænker medmenneskeligt. 

Den radikale EU-parlamentariker Jens Rohde er én af dem. Jens henvendte sig direkte til mig efter at have læst mit indlæg  i Politiken, og vores samtale endte med at han  kom (direkte fra Strassbourg!) til Jelling torsdag aften og deltog i den demonstration, vi holdt, for at markere at der nu var gået en uge, siden den palæstinensisk/jordanske familie var blevet hentet og kørt til Sjælsmark, hvor de stadig befinder sig. 

Læs mere om den sag her, og ja: Den Helle, der citeres i artiklen er såmænd mig. 


Min nye ven, Jens Rohde, kom direkte fra Strassbourg for at støtte demonstrationen
til fordel for familien Shamasneh, der efter syv år i Danmark, står til at skulle udvises.



3 kommentarer:

Min Servicehund sagde ...

Så godt I kæmper, trist de stadig er væk... har lyst til at skrive i fængsel. .. for sådan føler jeg det er.

HelleA sagde ...

Det er en slags fængsel! Udrejsecentrene hører ind under kriminalsforsorgen, så dit billede er slet ikke ramt ved siden af :-/
De må forlade centret i dagtimerne, men skal være hjemme senest kl. 22 - og da de jo er placeret ( i Nordsjølland) meget langt fra deres hjem her i Jylland, er der ikke noget netværk i nærheden. Det virker næsten ondsindet, for der ligger også et udrejsecenter i Jylland.

KH Helle

Min Servicehund sagde ...

Det er da ondt, placer dem dog nær et netværk.
ved du om de mangler noget rent praktisk, bor ikke selv nær ved, men kender folk der måske kan gøre bare lidt. Kunne jo sende dem link til dit indlæg.
Håber du holder os opdateret, de skal hjem til jer igen.