torsdag den 10. september 2015

Tanker på en torsdag morgen

Var mit indlæg i aftes om et feel-good foredrag malplaceret i strømmen af disse dages skriverier og meningstilkendegivelser i forhold til den humanitære flygtningekatastrofe, der i øjeblikket finder sted i Europa?

Ja, det synes jeg i høj grad, man kan hævde. 

Alligevel har jeg hele tiden foredragets pointe i baghovedet - hellere for meget end for lidt, for den passer fandme så godt på de nyheder, jeg intenst følger dagligt. 
Flygtninge, der har rejst langt og længe, kan ikke komme igennem Danmark. Syrere sidder i et tog i Rødby, og ønsker at komme til Sverige. Handlekraftige danskere tilbyder at køre dem til den svenske grænse eller længere. Disse danskere ved godt at det er en lovovertrædelse. Men de gør det alligevel. Og det gør mig stolt. For det kan ikke være rigtigt at vi som ressourcerig og stærk nation ikke kan tilbyde
mere, når en sådan krise opstår.
Jeg sender en kærlig tanke til alle de landsmænd, der yder en indsats 
Og jeg ser på mig selv og tænker: Hellere gøre for meget end for lidt. Og hellere gør lidt end ingenting. 
Og mens jeg skriver dette, hører jeg fra nyhederne i baggrunden at syrerne i Rødby har fået lov at rejse videre. 
Har du som jeg en afmægtig følelse af at du bør gøre noget, 
men ikke ved hvad eller hvordan, så start med at donér et 

beløb til en af de mange nødhjælpsorganisationer, der 
knokler i døgndrift for at sende hjælp til nærområderne, hvor over en million mennesker er på flugt. Hjælp dem med at hjælpe. 

Og har (ligeledes som jeg) haft svært ved at gennemskue, hvad krigen i Syrien går ud på, så læs med her: 

Du kan også støtte her







Ingen kommentarer: