tirsdag den 2. april 2013

Udelukket

Hvis jeg som mor iværksætter skoleaktiviteter for mine børn, der ingen skolegang har under lærernes lockout, er jeg så illoyal overfor mig selv som lærer?

Det har jeg gået lidt og tygget på de sidste par dage. Den her yderst bizarre situation giver meget at tænke over, når man som jeg har både en forældrekasket og en lærerhat på. Godt, jeg har sådan et stort hoved, så der er plads til begge hatte!

Jeg ville gerne have været på arbejde i dag - var klar, veloplagt og mentalt opladet efter en dejlig påskeferie, men i stedet for at komme glad og frisk ind i på skolen, hilse kollegerne godmorgen og når klokken ringede ind til første time,  byde eleverne velkommen tilbage fra ferie og høre lidt om, hvordan de har haft det og den slags, ja så stod vi der - skulder ved skulder - på fortovet foran skolen kl. 7.30, og markerede at vi gerne vil undervise, men ikke må.

Den her konflikt er pisseirriterende. Jeg er træt af den. For i konflikter er det svært, næsten umuligt at undgå at fronterne bliver tegnet sort/hvidt op - og at man derved kommer til at fremstå som enten for eller imod den sag, der konfliktes om. Der er ligesom ikke plads eller luft til at stå nogen steder i grænselandet mellem de to parter. 
Af netop den grund har man på det sidste hørt mig bruge det lille ord "men" usædvanlig meget.  Der er intet der er sort/hvidt i det her! Verden er ikke enten Bondo eller Ziegler.

Eksempler:

 #Ja, jeg bakker op om meldingerne fra Danmarks Lærerforening, men det betyder ikke, at jeg ikke går ind for at vores skolesystem kan profitere af en reform. 

#Ja, det var faktisk det, jeg lige sagde. Den danske folkeskole kan selvfølgelig bliver bedre end den er, men jeg synes man skal spørge sig for blandt skolefolk, når man vil finde ud af hvordan.

#Ja, jeg kan faktisk se mange interessante muligheder ved heldagsskolen, men ikke lige umiddelbart i den indpakning, undervisningsministeren har præsenteret den.

#Nej, jeg sidder ikke på skolen hver dag og forbereder mig, for det er der hverken plads eller kapacitet til, men jeg bruger til gengæld min private pc hjemmefra til mit arbejde. Og min egen telefon. 

#Ja, jeg har en længere sammenhængende sommerferie end mange andre, men det er altså ikke derfor, jeg har valgt at blive lærer...


Hvordan får jeg afsluttet dette indlæg, så det fremgår at jeg er langt mere undrende og spørgende, end jeg er sur og modvillig? Er i skrivende stund for træt til at flette en fin slutning sammen, så i stedet afrunder jeg med at gøre opmærksom på dette helt nye blogtiltag:

Blockout.dk


Jeg glæder mig til at komme på arbejde igen.

2 kommentarer:

Haveheksen sagde ...

Du fremstår nu slet ikke sur og modvillig, men mere som en af de lærere, der faktisk godt kan lide at være lærere……og er en god en af slagsen.
Og især som en af de lærere, hvor det ville være fedt, hvis du blev bedt om at kaste nogle kloge tanker ind i kampen om en modernisering af folkeskolen.
For ja, den kunne godt trænge til noget frisk luft, men det er der godt nok ikke meget af i regeringens udspil.
Og så kan jeg råbe højt og længe op om, at pengene og resurserne SKAL følge med!
Jeg krydser finger for, at du snart kan komme på arbejde igen.
Og nej, du er ikke illoyal over for din lærerhat, at du leger skole derhjemme.
Viden der ikke bliver brugt gemmer sig tit i de allerbagerste arkivskabe, når det skal bruges………Jeg har i hvert fald børn, der er helt blankvaskede på indersiden, når de starter i skole igen efter sommerferien…så hjemme hos os har vi i øjebikket MOR's skole:-)

HelleA sagde ...

Tusind tak skal du have :-)