onsdag den 3. april 2013

Watch-out

Watch-out, knock-out, lock-out, black-out.
Walk-in, sleep-in, check-in, log-in.

Er rastløs. Forundret. Spørgende. 

Sat uden for døren. Ekskluderet. 

Anders og Michael:
Sæt jer nu til det forhandlingsbord igen, så vi kan komme videre. 
Sagde akt-læreren, der til daglig underviser børn i konfliktløsning og meget ofte sidder som mægler mellem stridende parter. 
Børn, der gennem arbejdet med konfliktløsning udvikler empati og evnen til at lytte. I den forventning at de senere i livet formår at tackle modstand uden at ryge i sort/hvide konflikter, hvor verden kun kan anskues fra en synsvinkel. Jeg lærer dem også, at en sag har mange nuancer, og at det vigtigste er at kunne forstå det, modparten forstår. Man kan altid forstå det, man selv siger. Det er ikke svært. Det svære er at forstå det, den anden siger.

Når børn er uenige eller ligefrem ryger fysisk i totterne på hinanden, er der typisk uenighed om hvem, der begyndte. "Det var ikke min skyld, det var ham, der startede, han slog først" ... Så fortæller jeg dem, at det ikke er det mindste interessant, hvem der begynder en konflikt. At starte en konflikt er det nemmeste i hele verden og noget enhver idiot kan finde ud af.

Det, der er interessant - og svært - det er hvem af parterne, der har format til at afslutte konflikten. 
Ham, der kan afslutte en konflikt, så parterne kommer ud af den på en rimelig måde, han har forstået hvad det handler om!


Et gammelt billede fra min telefon.
 Jeg fandt aldrig ud af, hvem der havde skrevet det her på tavlen?

2 kommentarer:

Lotteriet sagde ...

Hep til tavlen!!
Er det ikke også fuldstændig ligegyldigt, hvem der skrev det??
:O)

Mit Helle sagde ...

Jow, det er da :-)