torsdag den 13. december 2012

Origa-hvaffor-noget?

'Hvad med, om vi introducerede noget origami for eleverne til juleklippedagen?' spurgte min krea-kollega og mon ikke hun har grinet indeni over mit meget spørgende udtryk!
Origami?
Indtil lige den dag, vidste jeg faktisk ikke, hvad det er?
Eller hvis jeg vidste det, havde jeg glemt det, for ordet fik ingen klokker til at ringe her.

Origami er papirfoldning. Man kan folde alt muligt, dyr, blomster, figurer, whatever. Her er der fx én, der har foldet en slags fugl eller noget.













Og her nogle sjove dyr.






Og prøv lige at se den her Star Wars-fætter, hvordan fa'n mon man laver sådan én?




Krea-kollegaen havde som sagt en forestilling om, at vi på juleklippedagen skulle sætte eleverne i gang med noget jule-origami og sådan blev det. Når man er en krea-spasser, som jeg alle dage har været, så er det simpelthen guld værd at have kolleger, der har netop kreative processer som deres spidskompetence.

Og vi havde en rigtig god juleklippedag på 6.årgang. 
Der var en obligatorisk opgave, som skulle løses - at folde en origami-stjerne og herefter var der fri klip, om man så må sige.
Eleverne fik udleveret foldevejledingen (som jeg rigtig gerne ville have lagt ind her - men den er ikke tilgængelig på nettet og kopien ligger i mit skab på skolen) og så var der ellers fuldstændig ro og koncentration meget længe.
De første blev færdige efter ca. 10 minutter  - klassens to kreative orakler - piger selvfølgelig -  som efter yderligere 10 og 15 minutter havde foldet en stjerne, der var dobbelt så stor som den første og herefter én, der var halvt så lille. De kunne nærmest ikke stoppe igen, da de først kom i gang og de fik virkelig produceret meget den dag.

Jeg tog pladsen med bordet med krea-spasserne. De drenge, der endnu ikke kan klippe lige med en saks, dem hvis materialer hele tiden falder på gulvet eller går i stykker og som siger at skolens lim er fucking provokerende, fordi den ikke gider lime ordentlig, og som hader juleklippedag som pesten! Drenge, som hele tiden spørger, hvornår vi har pause og om de ikke må gå ud og spille lidt fodbold. De er herlige og slet ikke til at stå for, hvis man vel at mærke formår at se bag om deres adfærd, som kan virke negativ. Det var en meget stor fordel for mig at sidde ved netop de drenge, for i deres selskab kunne jeg nemt skjule mine egne håbløse papirfoldningsevner og ved fælles hjælp og masser af opmuntring, ros og 'hvor er det bare godt fået drenge' fik vi bakset nogle hæderlige stjerner sammen. Og de var stolte. Der var sågår én der spurgte (uden at de andre hørte det selvfølgelig) om han måtte tage den fucking dims med hjem inden jul, for hans mor ville måske blive glad for den.

Siden har jeg introducere samme origami stjerne herhjemme og haft mine egne piger i gang med at folde stjerner. Øvelse gør mester, for nu kan jeg helt selv - uden at følge vejledningen og ret hurtigt. Inden julen er omme, vil vores hus være fyldt med disse overalt:




Den til venstre er foldet med dels hvidt papir og dels udrevne sider fra dulleblade.


Skulle man vove pelsen og springe ud i et sværere origami-projekt? Nej, jeg laver nok bare lidt flere af den samme - nu ved jeg jo, at den kan jeg!




Til sidst et billede af vores vindueskarm ud mod gaden, hvor mine piger har lavet et nisselandskab. Jeg vil faktisk gå så langt som til at sige, at jeg synes det er både fint og hyggeligt!

1 kommentar:

Tre gode sagde ...

God idé med origami! Er også kedeligt år efter år at hive de samme skabeloner frem. Jeg indfører origami-jul på min skole næste år! :-)