mandag den 18. juni 2012

En slags opdatering

Jeg er ikke fan af løse ender og uafsluttede projekter. Derfor huer det mig ikke, at jeg har hele to af slagsen kørende her på bloggen!
En ordning på det, må vi have. Nu. 


Den første løse ende er forfatteren Bent Haller: 
Jeg postede i denne blog et brev, som jeg sammen med en bunke breve fra 5.a, havde sendt til ham. Men fik vi nogensinde et svar?


Ja, det gjorde vi.
Et meget venligt, takkende, imødekommende og forklarende på en utrolig forfatteragtig måde-brev, som blev læst højt i klassen, hvorefter både brev og konvolut blev sendt rundt, så alle kunne røre det og se, at det var ganske vist.  Det var et rigtigt brev fra en rigtig forfatter. Stor glæde. Tak Mr. Haller!


Den anden løse ende er rugbrød:
I et blogindlæg fra april blærer jeg mig big time med at jeg skulle være åh-så-god til at bage rugbrød.
En venlig læser spørger så i kommentarfeltet, om jeg vil dele min fabelagtige rugbrødsopskrift, men svarede jeg nogensinde på om jeg ville det? Næ nej, VigtigPer her vendte da aldrig en skid tilbage. Undskyld for det. Her kommer den og jeg lover, at hvis man gør præcis, som der står, lykkes det hvergang:




Henriks rugbrød

Dag 1:

1. 3 dl surdej hældes i en stor skål (fjern laget af salt fra  toppen, læs mere herom nedenfor)  og tilsættes 1 liter vand. Blandes godt.
2. Tilsæt 180-200 g forskellige kerner efter eget valg (solsikke, græskar osv.) og bland det godt.
3. Tilsæt 500 g skårne rugkerner og bland godt.
4. Tilsæt 3 tsk salt og bland godt.
5. Tilsæt 250 g hvedemel og bland godt.
6. Lad dejen stå i skålen ved stuetemperatur med et viskestykke over i 8-12 timer.

Dag 2:

1. Tilsæt 3 dl vand eller mørkt øl. Carls Special er et godt valg og man drikker selvfølgelig resten :-) Bland det godt, konsistensen skal være som frikadellefars.
2. Tilsæt 1 spsk. flydende malt, kan udelades hvis du ikke lige har malt i huset. Jeg (Helle) har ikke malt i huset og får fremragende rudbrød uden.
3. Tilsæt 500 g rugmel og bland godt.
4. Tag fra til surdej: 3 dl til ét brød, 6 dl til to. 
5. Hæld dejen i en bageform og lad den stå ved stuetemperatur i 8-12 timer.
6. Pensl dejen med olie og prik huller i overfladen med en strikkepind eller en gaffel.
7. Rugbrødet bages 90 minutter ved 200 grader i forvarmet ovn, IKKE luftvarme.
8. Efter 90 minutter tages brødet ud af formen og bages videre på risten i 23 minutter (stadig ved 200 grader) med bunden op ad.
9. Brødet tages ud af ovnen og pakkes ind i et opvredet viskestykke og køler mindst 2 timer (gerne flere) før det kan skæres.

Surdej:
Husk at tage surdej fra hvergang til et eller to brød. Surdejen opbevares i et glas med låg i køleskabet (det hæver en del, så dejen må kun fylde 2/3 af glasset.)
Drys surdejens overflade med groft salt, så den ikke ilter. Dette salt skrabes af inden surdejen tages i brug.

Opbevaring af færdigt rugbrød:
Brødet holder sig allerbedst i en lukket plasticpose på køkkenbordet. Hvis det kommer i køleskabet, bliver det hurtigere tørt, og i fryseren bliver det helt sikkert tørt.

Rigtig god fornøjelse! 


1 kommentar:

GeorginA sagde ...


Ekte kjærlighetsspell Caster Dr.Obodo. Staver for å tiltrekke kjærlighet, Stopp skilsmisse, Ekteskapsstaver, Ta tapt kjærlighet, Penger og velstående staver, Beskyttelsesformer, Staver til ..Kontakt informasjon
E-post: templeofanswer@hotmail.co.uk
Cell, Viber og whatsapp +2348155425481