lørdag den 1. november 2014

En lugt

Den kom ligesom snigende over nogle dage, lugten, og jeg var i første omgang tøvende med at sige højt, at der var en fæl lugt. Jeg er jo lidt hys med det, ved vi. 
Men på tredjedagen sagde både mand og børn i kor: Hvad filan er det, her lugter af? 
Vi stod dernæst fem mand høj i vores gamle grimme køkken og snusede som sporhunde. Det lugtede SÅ grimt. Af lort! Ikke bare 'af lort'-lort, som noget der generelt lugter dårligt, men af vaskeægte lort. Fæces. 

Noget virkelig råddent måtte gemme sig et sted!?

Den kommende dag havde vi alt ude af køkkenskabene, og fik rengjort alle hylder og skabe, men vi fandt intet abnormt ud over en hulens masse skidt og snavs, men det lugtede ikke. Men da jeg i rengøringkampens hede var oppe at stå på en stol, for at aftørre et køkkenskab ovenpå, var det meget meget tydeligt, at lugten var værre oppe end nede. 
Og sad der ikke også nogle luskede fluer i vores køkkenloft?

Ny teori: Der ligger et dødt dyr på loftet, og det er lugten af råddenskab fra det, der siver ned i vores køkken. 

Et dødt dyr!? Ja, en mår, en kat en hvad-fanden-ved-jeg, gå nu please bare derop og tjek det. I sådan en situation er vi komplet neanderthalere her i huset: Ham, der har en vielsesring magen til min, samler våben (stige, lommelygte, skovl) og går ud og bekæmper farer (uhyggelige døde dyr på loftet), mens jeg samler børnene omkring mig, og sørger for ro og orden i hulen.
Intet i denne verden kunne have fået mig op på det loft, så er det sagt. Lidt skræmte, men også vældig nysgerrige stod vi ved stigen og ventede spændt på, at husets herre kom ned fra loftet igen. 
Beskeden var klar. Han kunne INTET dyr eller noget, der tilnærmelsesvis lignede et dyr se deroppe, og i øvrigt var der ingen spor af den fæle lugt, så det kom ikke derfra.

Der gik en dag mere. Lugten tiltog og vi var nu på et stadie, hvor vi ud over at lave bræklyde af væmmelse, hver gang vi passerede køkkenet, også var klar til at rykke hele køkkenet ned, jævne huset med jorden eller bare pakke en taske og skride et andet sted hen. 

Et nyt spor viste sig: Lugten blev markant værre i nærheden af køleskabet, især foroven ved køleskabet. 

Men når vi åbnede køleskabet, var der næsten ingen spor af lugten, og vi havde allerede på dag 1 haft alt ude og rengjort samtlige hylder og skuffer.

Ny, ret realistisk teori: Der måtte  ligge noget BAG ved køleskabet!

Bingo. Da min heltemodige mand fik løftet køleskabet ned og trukket det ud, var stanken så vederstyggelig og gennemtrængende, at det gav tårer i øjnene, og vi måtte holde os for mund og næse. 
Jeg får den vildeste kvalme ved tanken, mens jeg sidder her og skriver om det. Det.lugtede.så.grimt. 

Sagen var: Inde i køleskabet sidder der forneden et hul ifb. men en rende, hvor fugt/overskydende vand løber ned. 
Det vand forsvinder ned i en beholder, der sidder bag på køleskabet. Der er så tilsyneladende sket det, at en ubestemmelig art madrest er røget med ned i det hul - og ned i beholderen bag på køleskabet, og at denne lille madrest bl.a fordi der på grund af køleskabets kompressor er dejlig varmt deromme, så over - who knows hvor lang tid - har udviklet sig til et kemisk nærmest levende og helt forfærdeligt ildelugtende monster af råddenskab.

Fy for satan.


8 kommentarer:

GiSP sagde ...

Fy for den da! Godt, I fandt det. Her i huset har vi et par gange haft fornøjelsen af en død mus i etageadskillelsen. Det lugter heller ikke videre behageligt, men går heldigvis over igen efter nogle dage, når der ikke er mere kød på det lille skelet. :-p

Anonym sagde ...

Hvot er jeg lykkelig over at du har skrevet! Vi står netop i sammesituation. Det er en uge siden at min mand kom til at vælte et glas friskpresset æblejuice op af køleskabsvægen og efter en 3-4 dages tid ligtede der af lort/bræk i hele køkkenet. Vi har nu forsøgt at stoppe hullerne omkring køleskabet til, for at se om det nu var der lugten kom fra, men din historie beskriver jo lige præcis, det der helt sikkert er vores problem lige nu. Så nu skal vi bare finde ud af at få bakset køleskabet ud af dets hul. Og få tømt den beholder. Tak for dir post.

HelleA sagde ...

Hej Ida,
Var det mon samme problem I havde? Håber meget at jeres grimme lugt er væk, for det er ikke til at holde ud!

Unknown sagde ...

Tak for hjælpen😊
Du har reddet vores indeklima med din historie, havde præcis samme problem👍
Vh kenneth

Anonym sagde ...

Jeg kan ikke sige dig, hvor taknemlige vi er for dit opslag�� Din historie er fuldstændig identisk med vores. Vi har været fuldstændig modløse. Sikke en lettelse at få problemet løst��

Anonym sagde ...

Jeg er så taknemlig for dit indlæg. Vi har været ved at gå ud af vores godt skind. Så var jeg heldig at finde dit opslag. Nu er problemet løst. Åh det er så skønt, så skønt.

FamilienAmager sagde ...

Tak for dit indlæg haha vi har i 4 dage kæmpet med den lugt - vasket hele køkkenet ned ned klor og andre rengøringsmidler id og udvendigt i skabe og har bare ikke kunne lokalisere lugten! Nu skal vi bare lige have en ekstra mand hjem til
At hjælpe med at få køleskabet ud af den indbyggede del så vi kan tømme beholderen

Bettina sagde ...

Samme problem her. Vi har ledt efter døde dyr overalt. Vi har to katte, så det ville være oplagt med en død mus og stanken er noget lig den samme. I går var jeg i slikskabet over køleskabet og opdagede, at lugten var meget kraftig her. Vi har lige haft køleskabet ude og fandt den mest ulækre drypbakke. Grinede da jeg faldt over din historie, vi på samme måde, har okset rundt her i flere dage.