søndag den 27. november 2011

Alene hjemme

Det store hus er mennesketomt. 240 forladte kvadratmeter. Næh hov, der er lys i soveværelset?
Er der alligevel nogen hjemme?

Det er der.
Men kun én.

MIG.

Jeg er i soveværelset. Gardinerne er stadig trukket for, dagen er kun lige begyndt.

Natten har været god ved mig. Søvnen fandt mig hurtigt, da jeg puttede mig. Jeg har sovet fantastisk.

Ingen smaskende, snorkende og roterende kæmpe ved min side.
Ingen børn, der kaldte, råbte, græd, skulle tisse eller have vand.

Bare mig. Helt alene. I ro og stilhed efter mange lange larmende dage, omgivet af mange mennesker.

Jeg ligger i sengen endnu. På mit natbord står en kop kaffe og en skål med havregryn. Der er spildt mælk på natbordet og skeen er faldet på gulvet. Jeg er ligeglad. Jeg er lige her og jeg bliver her lidt endnu.

Bøger og blade ligger spredt ud over den tomme side af dobbeltsengen.

Det er stadig halvmørkt udenfor og vinden suser. Jeg suser ingen steder. Kun ud i køkkenet efter mere kaffe.

Skal simpelthen vride hver en dråbe nydelse ud af timerne inden familien kommer væltende ind ad døren igen.


Glædelig første søndag i advent!

3 kommentarer:

Pauseknappen sagde ...

Hej Helle.

Jeg har ikke din mail adresse!! Så jeg kan ikke maile mit mobilnummer til dig. Men jeg er hjemme hele dagen - du kommer bare. De sælges efter vægt: 100 kr pr kg.. de vejer fra 1553 - 3180 gram.
See ya!

Lines linier sagde ...

Lyder helt fantastisk forjættende dejligt!
Sådan en søndag ønsker jeg mig i julegave...

Carina sagde ...

Jeg kan faktisk toppe din historie om havregryn på natbordet. Mens jeg har været arbejdsløs erkender jeg gerne at der har været flere formiddage i sengen med morgenmad, læsestof og seriejunk på Zulu.
Desværre jeg har intet natbord, så ind imellem sætter jeg skålen med havregryn i den anden halvdel af dobbeltsengen. En dag sprang katten op i sengen og slikkede skålen ren og jeg gad ikke gøre noget ved det. Det var virkelig godt at jeg fik et job!