tirsdag den 12. juli 2011

30 dages udfordring

I mit forrige indlæg skriver jeg om fænomenet TED-talks. Grunden til at jeg er optaget af det for tiden, er at en god ven forleden inviterede mig og to andre til en 30 dages udfordring.
Min ven havde på en længere togtur siddet med sin iPad og lyttet til TED-talks, og han var faldet for specielt én, som handler om at give sig selv den udfordring gøre noget hver dag i 30 dage.

Vi har alle et eller andet, som vi ville ønske at vi kunne tage os sammen til at gå i gang med, men som bare ikke sker... Og Matt Cutts opfordring er: Gør det! Gør det hver dag - i 30 dage! Se hans opfordring her:



30 dage er et overkommeligt tidsrum, og derfor er sandsynligheden for at man holder ud og holder ved meget større, end hvis man ikke sætter tid på. Og det er tilpas længe til, at den nye ting kan blive til en vane, der bliver hængende... Måske!

Min ven gav os altså udfordringen: "Hvad vil du gøre hver dag, de næste 30 dage", og vi havde en sjov snak om kriterierne for hvad man valgte ... Altså det skulle jo netop være udfordrende og noget, der ville kræve at man pressede sig selv lidt i en eller anden grad - ellers ville det jo ikke være en udfordring. (Med andre ord, det var ikke godt nok at sige: "Jeg vil file fødder hver dag de næste 3o dage")
Vi fik også hver især tænkt over, hvilke ting vi egentlig har lyst til at ændre på i vores hverdag. Det endte sådan, at jeg besluttede at jeg de næste 30 dage (hvoraf der er gået tre nu) vil tage 100 mavebøjninger om dagen - en vil løbe hver morgen i 30 dage, en anden vil lave body-toning hver dag, og den tredje vil skrive et postkort til sit (baby-)barn hver dag. Siden har to personer mere meldt sig i udfordringen - én der har lovet sig selv at gå en tur hver dag i 30 dage og den anden vil drikke the i stedet for kaffe. Men kun i 30 dage!

Så kære læser, måske har du allerede luret, hvad jeg er ude på - tør du udfordre dig selv og med en "Thirty days challenge?"

Hvad vil du gøre hver dag, de næste 30 dage?


3 kommentarer:

Mai sagde ...

God ide! Hvad skal man så give, hvis man ikke holder det? Gælds det, hvis man nu udfordrede sig selv allerede i torsdags og udfordringen er at udgive et kapitel af sin roman på bloggen hver dag og få den færdig med slutningen af juli? I så fald er det min! Det kræver, at jeg skriver to kapitler de fleste af de aftener, jeg er hjemme, for der skal også holdes lidt ferie :-)

HelleA sagde ...

Jeg er sikker på at det gælder for dit vedkommende, for du er da seriøst udfordret for de næste 30 dage:)

Rigtig god skrivelyst - fedt at du har travlt med at skrive!

Kirsten sagde ...

Det lyder spændende og udfordrende......
Kan ikke rigtig finde ud af om jeg skal tilslute mig mavebøjningerne som jeg længe har følt at jeg burde gøre noget ved, eller om der er noget andet. Vil gå i tænkeboks. Men det bliver nok mave og planken.....det er jo kun 30 dage og så kan det være man er blevet så vant til det at man bliver ved.....