fredag den 28. august 2015

Awesome runner

'Hello there, awsome runner, great to see you again', siger varm og venlig, helt utrolig amerikansk kvindestemme ind i mit øre. 
Jeg er på min første uge i projekt 'Helles elendige form skal samles op igen, og jeg vil skide på hvor lang tid, det tager, jeg skal bare i gang med at røre mig', og det er svært, synes jeg! Svært at acceptere at status er så ringe, svært at acceptere at alt det jeg havde knoklet for at bygge op, både muskel-og konditionsmæssigt, er skredet et sted meget langt væk og ikke lige kommer frem, fordi jeg beder om det. 

Folk, der ved noget om træning, fortæller mig at det ikke tager så lang tid at genfinde sine gode vaner og den tabte form, når pausen ikke har været længere, end den har. Fire måneder er der gået, hvor jeg pga. en smertefuld diskusprolaps i nakken, ikke har hverken kunnet eller måttet give den gas og få sved på panden. Jeg er vist nok typen, der skal passe på ikke bare at kaste mig for sindssygt ud i noget vild og blodig træning for 'nu-skal-jeg-fanden-galemig-vise-jer-at-jeg-ikke-er-skadet-mere', men samtidig er jeg heldigvis også et ret fornuftsstyret menneske (og ofte for meget fornuftsstyret, men det kan vi vende ved en anden lejlighed).

For større end trangen til at gå amok i løb og træning er nemlig angsten for at forcere noget, gå for hårdt til værks, blive skadet, få ondt, ødelægge noget og blive sendt tilbage til start. Det vil jeg ikke. No way.

Første mål er at komme op og løbe fem km igen. Jeg har fundet en app ved navn 5k  - og det er her den venlige amerikanske dame kommer ind i billedet. App'en indeholder et løbeprogram, hvor man fra scratch over 8 uger øger sine løbeintervaller, således at man får bygget formen op i et overkommeligt tempo. 


Musikken er sat i gang, beater kører, og så er det bare at trykke på 'Let's go', hvorefter den rare dame peptalker mig i gang. I den første uge har jeg været afsted tre gange (følger man programmet slavisk er det afsted tre gange om ugen), og det har været noget med fem minutters opvarmning i rask gang, og herefter løbe i ét minut og gå i ét minut.



Når turen så er slut, kan jeg så, ligesom i Endomondo, se et kort over den rute, jeg har tilbagelagt. Hvis jeg nu skulle have glemt, hvor jeg var...




I 'History log' kan jeg følge min (forhåbentligt) fremadskridende optur. Indtil videre er jeg nu ikke ved at falde om at begejstring over min samlede præstation efter de første ture, men jeg knokler på og nyder stort at kadaveret samarbejder igen.



Jeg skrev for flere år  siden dette efter en morgenløbetur, har lige siddet og sukket over mig selv, for hvor har jeg dog været 'begynderløber'  i mange år. Den evige begynder. 

2 kommentarer:

Mette sagde ...

Folk, der ved noget om træning, har glemt, hvor lang tid det tager at komme i form igen. Du er sej. :)

HelleA sagde ...

Tror du har ret - de har glemt det! Tak for din kommentar :) Føler mig kun lidt sej, og ikke ret tit :/