tirsdag den 8. oktober 2013

En fucking vred ung mand

Den 18-årige digter Yahia Hassan er vred. Fucking vred. På sine forældres generation, som han mener har svigtet deres børn.

"Vi, der faldt fra på uddannelser, blev kriminelle, og blev bumser - vi blev ikke svigtet af systemet, men af vores forældre, siger nybagt digter.


Yahia Hassan har meget på hjerte, og det forstår man, når man læser om hans opvækst som palæstinensisk flygtning i et dansk samfund. Han er ærlig - og modig - og jeg glæder mig til at læse digtsamlingen 'Barndom', som han netop har udgivet.
Det nuancerer altid omverdenens syn på en sag, når sagen kritiseres indefra af én, der ikke bare har en holdning til emnet, men som rent faktisk lever i den verden, vi andre ofte bare udtaler os om udefra. Det virker stærkt på mig, den måde han står frem på. Han taler om en råddenskab, der hersker blandt underklassen af nydanskere og om forældre, der opdrager deres børn med tæsk og i øvrigt fralægger sig alt ansvar for deres trivsel i Danmark. 

Jeg er sikker på at vi kommer til at høre og se mere til Yahia Hassan. 

Jeg kan varmt anbefale portrætartiklen fra Politiken, som du kan læse her. Lyt endelig til digtet, han fremsiger til sidst i artiklen.


Svigt. »Så snart vores forældre landede i Kastrup, var det, som om deres rolle som forældre hørte op«, siger 18-årige Yahya Hassan, der er aktuel med digtsamlingen 'Yahya Hassan'. Et gennemgående tema i bogen er flygtningeforældrenes store svigt. Vi bringer her på siden digtet 'Barndom'. Du kan se Yahya Hassan fremsige digtet i artiklen.

Ingen kommentarer: