søndag den 14. juli 2013

Ferieland: Ned i tempo

Udstyret med Stockholmskortet, der galdt i 72 timer fra det øjeblik, vi brugte kortet første gang, var det om at få set så meget som overhovedet muligt. 
Turist-aktivitets-tempoet har derfor været pænt højt de første tre dage, hvor vi har hardcore-sightseet!
Brochuren med info og liste over de ca. 80 attraktioner, som vi med kortet havde adgang til, er  blevet studeret flittigt og selvom der var MEGET at vælge imellem for os, så var der altså også en hel del, som ikke lige fangede interessen. 
Hver gang jeg sad og læste i brochuren, fangede mine øjne Sven-Harrys Kunstmuseum. Ret hurtigt opstod der en intern vittighed, når talen faldt på, hvad vi skulle: "Vi kan da også tage en tur ind på Sven-Harrys kunstmuseum". Af en eller anden grund er det sjovt at sige Sven-Harry :-)






Den tredje og sidste sightseeing-dag begyndte med en sejltur rundt om øen Kungsholmen. Turen varede i 50 minutter og foregik fra en lukket turistbåd med et meget begrænset udsyn. Ærgerligt, for der er så smukt og så meget at kigge på! Lillepigen hævdede at sejlturen var det kedeligste, hun nogen sinde havde prøvet i sit liv. 






Med tunnalbana gik turen herefter ud til en ting, som lå højt på min kære ægtefælles ønske over ting, han gerne ville se i Stockholm: Globen. 
Globen er Sveriges nationalarena og verdens hidtil største sfæriske (kugleformede) konstruktion. Da Metallica i 2009 spillede i Globen, havde de publikumsrekord med over 16.000 tilskuere! Alt det var sådan set fint nok og vældig interessant. Men prøv lige at kigge på billedet herunder og læg mærke til, hvad der foregår UDENPÅ Globen! Kan du se det? 




På en skinne op ad Globens yderside kører en lille glaskuppel. Inde i den kuppel sidder 8-10 mennesker. Dette 'Skyview', som turen hedder, var formålet med vores tur derud. Min mavefornemmelse var meget tydeligt. Jeg skulle fandengalemig ikke ind i sådan en lukket gladkugle og sidde! Jeg pippede lidt om, at det nok ikke lige var en tur for Lillepigen, og at jeg derfor meldte mig frivilligt til at blive nede sammen med hende, men den gik ikke - for hun er allerede som 4-årig en åbenlys adrenalin-junkie! Da hun så hvordan kuplerne kørte op af Globen, sagde hun omgående, at det ville hun prøve....
De store piger var også friske, og ved nærmere eftertanke var det måske også noget fis, at jeg ikke turde tage den tur, som helt sikkert ville afsløre en superflot udsigt over byen. Kom nu moar, sagde mine børn, og så tog jeg én for holdet. Undertrykte min mavefornemmelse og gik med min familie. Allerede da døren til kuplen lukkedes, vidste jeg, at jeg skulle have lyttet til min mavefornemmelse. Der var stegende hedt i det lukkede rum, og mens vi langsomt steg op og op og op, begyndte det at suse for mine ører, og jeg havde en klar følelse af ikke at kunne få luft. Hvis du har prøvet at være virkelig køresyg (uden at kaste op), så ved du, hvordan jeg havde det. Hovedpine, kvalme, svimmel ... uf det var sgu ikke sjovt.
Jeg klarede heldigvis turen, som varede ca. 20 minutter, men det var hæsligt og jeg gør det aldrig mere! 
Fy fa'n, det var væmmeligt!

Heldigvis skulle vi bare hjem herefter - og på hjemturen blev jeg frisk igen. Og efter en badetur ved den nærliggende lille skærgårdsbadestrand var jeg helt fuldstændig overfrisk!







I går tog vi en shoppedag med frokost i byen, is og hygge. Fik brugt en hulens masse penge, for der var REA (udsalg) alle vegne. 
Fik også kørt et par poser "Ahlgrens bilar" ind, et par kolde øl og lidt kold rosévin. Ferie er nu herligt!






I dag er vores sidste dag her, inden turen fortsætter til Gotland. Fik jeg nævnt at vi skal med en færge kl. 04.50!?

Ingen kommentarer: