mandag den 22. juli 2013

Ferieland: Gotland 2, Visby

Visby er hovedbyen på Gotland. Der bor ca. 22.000 mennesker i byen. Heldige dem siger jeg bare, tænk at bo så dejligt et sted!
Hvergang jeg sagde det derovre, mindede min søde mand mig om, at den svenske vinter er meget lang og meget kold, om jeg så stadig drømte om at bo på en ø?

Den indre del af byen er omringet af en mur, et levn fra middelalderen, som gør det meget tydeligt at forestille sig, hvordan byen har været forskanset i en tid, hvor den største fare var angreb fra havsiden.

Små skæve gamle huse klædt i blomsterpragt, smalle stejle brostensbelagte gader og masser af liv fra handlende, turister, caféer og restauranter. Ahmen, jeg siger jer, der var stemning! 


Visby er optaget på Unesco's verdenskulturarvsliste. De 3,5 km ringmur om byens midte (kaldet 'Innerstaden') er meget velbevarede og  vi tog en fin historisk vandring langs bymuren.  


Byems historie går tilbage til 1100-tallet, hvor den var en vigtig havn for Hanseforbundet.
I 1361 blev Gotland erobret af Valdemar Atterdag (Slaget ved Visby) og i 1521 ødelagde Lübeck byen.
Flere steder var ringmuren ødelagt efter angreb fra de fæle danskere, der op gennem tiden har kæmpet og slåsset rigtig meget med svenskerne.
Hvert af ringmurens tårne havde sin egen fortælling og historie. Flere af tårnene kunne man stadig gå op i, dog var det tydeligt markeret, at det var helt på egen 'risk'... 




Sommerudsigt over Visby.




Ud over at gå langs ringmuren - skiftevis på indersiden og ydersiden af den -  og bare indsnuse det fine historiske vingesus, der mærkes alle vegne, fik vi også shoppet lidt og spist en dejlig frokost på en hyggelig fortovsrestaurant.

I Visby er der også en supercharmerende havnefront med strandpromenade og badestrand.

Ingen kommentarer: