onsdag den 27. februar 2013

Hånd om vreden?


En meget sød læser (tak til dig), videresendte mig igår en inspirationsmail fra Liselotte Vejborg. Hvis du ikke ved, hvem hun er, så kan du kan lære hende bedre at kende ved at klikke her. Læseren var kommet til at tænke på mig, fordi Liselotte skriver om at være sur og vred. Artiklen handler mere om, hvordan man kommer ud af vredesfølelsen igen, og her er bestemt også noget, jeg med fordel kunne øve mig lidt i.


Fra tordensky til sommersol

I forbindelse med min lille spørgeundersøgelse er der kommet rigtig mange gode forslag og ønsker til mine inspirationsmails. Ét af dem der går igen mange gange, er ønsket om gode råd til at komme videre, når man er sur/irriteret/vred/gal (fortsæt selv).

Åh ... men det er da så enkelt: Du beslutter dig bare for at komme videre!

Enkelt ja - men nemt? Nope! Så her får du 5 af mine hotteste og mest brugte (af mig selv) tips til at komme over i en anden rille, når du er p**sed off - og har besluttet dig for at komme videre,
  1. Gør noget andet. Altså: “When you find yourself in a hole, quit digging.” (Will Rogers). Men for det første tror jeg slet ikke på den der med, at du bare skal være positiv, for det andet kan du ikke gå fra minus til plus, uden at du passerer nul, og derfor er nul nøgleordet. Du skal finde ud af, hvad der kan få dig til at fokusere på noget andet end vreden (eller hvad der nu måtte rase i dig), så du går i nul (hvorfra du nemmere kan bevæge dig i plus). Løsningen er en liste over "Shifters" - altså aktiviteter, der kan få dig til at smide skovlen og holde op med at grave. Der skal være mindst 10 ting på listen at vælge imellem, og allerøverst på listen sætter du: Hoppe på stedet! Det er grænseoverskridende at hoppe på stedet, når man er sur - men det virker lige så godt som det er grænseoverskridende, så prøv det som det første, næste gang muligheden er der!
  2. Acceptér, at du også har en "mørk" side. Jeg kan selv blive så vred, at jeg har lyst til at kaste med møblerne, og det hjælper mig at acceptere, at jeg også har det sådan en gang imellem, og at jeg ikke bare er den evigt glade type, der altid har et smil på læben og aldrig hidser sig op. Det, du lægger låg på, vokser. Og det gør det, lige indtil det eksploderer. Så rum, at du også har en vred side.
  3. Find balance i roen. For mig er meditation den rene balsam for min sjæl. Både når jeg er i godt humør, og når det omvendte er tilfældet. Og uanset om jeg lader mig guide, eller om jeg mediterer til musik eller bare sidder helt stille med mig selv, så skaber meditationen (og dens tankemæssige ro) den nødvendige balance inden i mig. Herfra kan jeg komme videre, fordi jeg slipper tankestrømmen (og det er typisk de mange tanker, der ellers ville holde mig fast i selvsvingets centrifugalkraft).
  4. Find ud af, hvad der er godt. Igen:  jeg er på ingen måde begejstret for du-skal-bare-være-positiv-så-går-det-over tilgangen, men den modificerede version, hvor du kigger på, hvad der er godt og mærker din taknemmelighed over det, funker i min optik super godt. Taknemmelighed er ét af de stærkeste lykkeredskaber, der findes, og du kan med fordel benytte taknemmelighed til at skifte rille. Begynd i det små og hold dig til ting, du virkelig er taknemmelig over (du skal kunne føle det - no faking!). 
  5. Gør noget for en anden. På samme effektniveau som taknemmelig finde du næstekærligheden. Når du er mentalt klar til at ryste dig fri af de negative tanker, er det smart at flytte dit fokus ved at gøre noget for andre. Det behøver ikke være i Mother Teresa eller Florence Nightingale-kategorien. Det tæller bestemt også at holde døren, smile, give plads til en anden bilist eller at sige noget pænt. Små ting, stor effekt!

Liselotte


Ingen kommentarer: