torsdag den 27. december 2012

Søvnløs

Det sker af og til, at jeg ligger søvnløs til langt ud på natten. Som i nat, hvor klokken var 03.00, sidst jeg så på uret.
Jeg var urolig - tankerne svirrede rundt i hovedet, mit hjerte bankede alt for højt og også lidt for hurtigt, føltes det som. Bølger af bekymringer skyllede ind over mig - for fremtiden, bekymringer for mine kære, for mine børn. Tankemønstre i stil med 'hvad skal der da blive af os alle sammen' blev ved med at summe, der er tanker, der summer så meget, at de siger en lyd i hovedet og det er den lyd, der holder mig vågen. Nogen gange hjælper det at stå op og gå rundt i huset, drikke mælk eller øl - eller læse i en bog eller et blad. 

I nat fandt jeg ro i at læse sangtekster. Et ritual, der har fulgt mig, siden jeg som helt ung teenager lå på sengen i mit værelse og hørte lp-plader, mens jeg læste med i teksterne fra bladet i indercoveret. 
Den er blevet noget nemmere nu, hvor jeg bare kan gribe min smartphone og google de sangtekster, jeg vil læse.
Jeg har et indre arsenal af sange, som kan lindre og trøste, når jeg er overvældes af bekymringer.

Én af dem, som jeg i bekymrings-øjeblikke bliver ved med at vende tilbage til er denne, Bruce Springsteens "If I should fall behind".
Når jeg hører den sang og læser teksten, så tænker jeg, at det nok skal gå alt sammen.




 "If I Should Fall Behind"

We said we'd walk together baby come what may
That come the twilight should we lose our way
If as we're walking a hand should slip free
I'll wait for you
And should I fall behind
Wait for me

We swore we'd travel darlin' side by side
We'd help each other stay in stride
But each lover's steps fall so differently
But I'll wait for you
And if I should fall behind
Wait for me

Now everyone dreams of a love lasting and true
But you and I know what this world can do
So let's make our steps clear that the other may see
And I'll wait for you
If I should fall behind
Wait for me

Now there's a beautiful river in the valley ahead
There 'neath the oak's bough soon we will be wed
Should we lose each other in the shadow of the evening trees
I'll wait for you
And should I fall behind
Wait for me
Darlin' I'll wait for you
Should I fall behind
Wait for me


1 kommentar:

Onkel Anne sagde ...

Velkommen i min verden :)
Jeg døjer også med søvnen, og har netop i dag lavet et indlæg om det!