søndag den 2. september 2012

Dobbeltgænger?

Tror I, det er sandt, hvad nogen påstår: At vi alle har en dobbeltgænger? Et menneske, der ligner os på en prik, som var det en tvilling? 
Har du nogensinde mødt et menneske (familiemedlemmer tæller selvfølgelig ikke), som lignede dig så meget, at du selv kunne se det?

Om jeg har en søster, der hedder Charlotte og som er læge?

Desværre ikke. Har ellers altid ønsket mig en søster og det kunne da være fedt med en læge i familien...
I de år jeg har boet her, har jeg oplevet adskillige - måske fire eller fem gange, at blive spurgt om den søster. 
Det har været en pædagog i børnehaven, en gæst ved et bryllup, en ny kollega ... De, der spurgte har følt det så magtpåliggende at finde ud af det, fordi de åbenbart kender én, der ligner mig på en prik. 
Det synes jeg er syret, for jeg aldrig mødt et menneske, som jeg selv kunne se lignede mig. Har du det?
Jeg blev igen helt vildt nysgerrig, da jeg forleden for tredje gang på fem år blev spurgt om denne Charlotte-læge, som angiveligt skulle ligne mig på en prik. Jeg bad derfor ham, der spurgte om hendes efternavn og gik direkte hjem og googlede hende. Fandt et lille bitte billede via hjemmesiden for lægehuset hvor hun arbejder og sad meget meget længe og stirrede på hende. 
Hun ligner mig overhovedet ikke! 
Kaldte Jens hen til mig, spurgte ham: Ligner hende der mig? Og han rystede på hovedet, nej ikke det fjerneste. 
Hvorfor siger folk så, at jeg kunne være hendes søster? Er det stemmen, kropssproget, eller måden hun smiler imødekommende på, når hun siger den næste patients navn i venteværelset? Taler hun ligeså højt - og århusiansk som mig?

Jeg kunne også gå ind i hendes lægepraksis og sætte mig i venteværelset med en avis og så lure hende, når hun kommer ud? 
Det tør jeg bare ikke, for tænk hvis jeg synes hun er tudegrim!

3 kommentarer:

helle sagde ...

Hej Helle
sjovt indlæg. Jeg har en gang oplevet det meget syrede, at sidde i en bus og pludselig se mig selv på på gaden uden for! Der gik simpelthen en der lignede mig på en prik (iflg. mig selv i al fald).
Det var ret syret.
Måtte bare lige dele denne lille episode.
Hilsner fra en navnesøster der ikke ligner dig (al fald af udseende....):-)

PS: Fandt i øvrigt din blog da jeg er gået igang med lærerstudiet...tak for gode indlæg om det job.

HelleA sagde ...

Hej navnesøster!
Tak for din kommentar, det må have været en virkelig syret oplevelse at se 'sig selv' komme gående :)

Jeg håber du bliver rigtig glad for lærerstudiet og endnu gladere for jobbet, når du engang når dertil.

KH Helle

Unknown sagde ...

Jeg sad engang i et lyskryds og kiggede ind i bilen ved siden af der sad en mand der lignede min afdøde far på en prik