mandag den 9. juli 2012

Helledage

Vi er i dag taget til en mindre jysk provinsby for at møde en kvinde ved navn Helle, som i følge pålidelige kilder ikke bedriver meget i denne tid. Det har vi besluttet at se nærmere på og har derfor arrangeret et interview med kvinden.


Hvad går du egentlig og laver?
Mig? Jeg holder Helledage.


Helledage? Det har jeg aldrig hørt om, vil du uddybe?
Gerne. Det er dage, hvor jeg er alene og nyder en tiltrængt ro. Altså lader op, slapper af og går og ordner forskellige ting, som jeg gerne har villet gøre længe.


Hvor er dine børn så, mens du holder disse såkaldte Helledage?
De er her ikke. Mine ældste døtre er på ferie med deres far og den yngste er i børnehave.


Børnehave? Siger du, at du får dit barn passet, mens du går og feder den af herhjemme?
Nej, det er ikke helt det, jeg siger, selvom jeg godt kan se, at det kan forstås sådan, når man ser det udefra. Men ser du, jeg var kørt så træt helt ned i sokkeholderne, at det ville være synd for det barn, der skulle gå her sammen med mig. Min mand er på arbejde, så der er ikke andre end mig til at sørge for de praktiske ting. 


Ja, du har tydeligvis brug for at forsvare det faktum, at du har sendt din barn i børnehave, mens du driver den af derhjemme?
Nej egentlig ikke, for der er ikke noget at forsvare og jeg har ikke den fjerneste snert af dårlig samvittighed. Jeg overvejede på et tidspunkt om jeg burde have dårligt samvittighed over ikke at have dårlig samvittighed det, men det har jeg droppet.  Jeg driver den jo netop ikke af. Eller jo lidt måske, men at drive er meget vigtigt for min trivsel.  Helledage er aktive dage, hvor jeg får ting fra hånden, mens jeg slapper af. Eksempelvis har jeg ryddet op og sorteret alle tre børns tøjskabe. Det har været tiltrængt meget længe, men jeg har aldrig hverken tid eller ro til at gøre den slags. Slet ikke når børnene er hjemme. Det har jeg haft tid og ro til nu og imens jeg sorterede tøj, hørte jeg høj musik og tænkte store tanker om livet, døden og kærligheden. Det har jeg sådan brug for.

Hvad laver du ellers i dine *host* Helledage?
Her til formiddag er jeg bl.a. i gang med at bage. Vi får gæster til spisning i aften og jeg skal have handlet og lavet en bulgursalat. Og bagt flutes. Det er dejligt at have god tid til den slags, fremfor de hektiske hverdage, som jeg har så mange af. Dage, hvor jeg løber rundt og hele tiden er presset på tiden. Det er jeg ikke i dag. I dag har jeg god tid og kan nå at nyde, det jeg foretager mig.
Og nu må du have mig undskyldt, jeg vil gerne videre med mit bageprojekt.

Vi siger tak til Helle. Tilbage til studiet.


1 kommentar:

Tanja sagde ...

Jeg går også tit og føler jeg skal have dårlig samvittighed over den store er afsted når jeg "intet" laver her hjemme ;) men det har jeg altså ikke.. Til tider vil jeg ønske den mindste også skulle afsted ;) Uh skulle skamme mig!