søndag den 22. juli 2012

Den Haag

Vi er kørt 800 kilometer væk hjemmefra. Lige ned, stik syd og så til højre ved Bremen og så mod vest. For hver 100 km vi kørte, blev vejret lidt bedre. Da vi drejede af motorvejen, gled skyerne til side og gjorde plads til solen på en smuk blå himmel. Se selv:




Vidste vi en andet om byen Den Haag ud over noget med noget  menneskerettigheds-domstol? 
Nej, det gjorde vi ikke.


Nu ved vi lidt mere, jeg nævner tilfældigt de første tre ting, der falder mig ind:
1) Den Haag er en nydelig og meget velfriseret kanalby:




2)En hamburger fra gadesælgeren indeholder hvidkål og ser virkelig mærkelig ud, men smager rigtig dejligt. Jeg tror det til dels var et spørgsmål om at være sulten nok.



3) Det store supermarked i udkanten af byen hedder Jumbo, hvilket pigerne synes var et rigtig godt navn til et supermarked. Jeg går lige i Jumbo efter mælk, gik de grinende rundt og sagde:




Det hollandske sprog er så skørt, at jeg får den vildeste lyst til at lære at tale det!  Forestiller mig, at det i de første lektioner vil være en fordel med lidt forkølelse, evt. en lille halsbetændelse, sådan at jeg nemmere kan lave de gutturale lyde (som minder ret meget om den velkendte lyd, man laver mellem ganen og halsen, når man skal harke en ordentlig snotklat op). Kartoffel i mund, snot i hals, lidt cirkustysk tilsat engelske og danske gloser, så taler man sådan cirka hollandsk.

Og nu Yatzi. Vi spinder og nyder. Det sgu hyggeligt, det der ferie.

Ingen kommentarer: