onsdag den 18. april 2012

Jeg bliver så uendelig træt

og faktisk også en smule mundlam, når jeg læser debatter som den Anne Sophia Hermansen sætter i gang med sin blogindlæg om folkeskolen som kan læses her.
Jeg ville egentlig ønske, at jeg kunne vende den anden kind til og være skide ligeglad, hvergang jeg føler mig ramt over en debattørs langen ud efter folkeskolen og dens lærere. Lige med den her debat lykkedes det ikke ret godt. Efter endt læsning blev jeg først forskrækket, herefter blev jeg vred og råbte op - men ret hurtigt gik gassen af ballonen og så gled tilstanden over i en helt modløs følelse.  Modløs og næsten magtesløs... For jeg vil ikke være et tudefjæs og jeg vil ikke klynke - men hvor er det altså bare frustrerende at tilhøre en faggruppe, der konstant står for skud og som hele tiden får på puklen for ikke at gøre det rigtige, gøre det godt nok. 
Jeg orker ikke at gå i clinch med ASH og hendes debat - men vil gerne afsløre at jeg er lodret uenig i det, hun mener. Det er vi rigtig mange lærere der er - og at vi er det, er der rigtig mange børn og deres forældre, der dagligt har stor glæde af!

4 kommentarer:

Lines linier sagde ...

Arhmen, man orker bare ikke den diskussion igen igen igen. Men hvad værre er, er da nogle af de kommentarer, der følger efter hendes indlæg. Mage til fordomsfuld indskrænkethed skal man da lede længe efter.

Der er nogle, der trænger til at få stillet spørgsmålet: Hvis der er så lidt arbejde i det og det er så nemt at være lærer, hvorfor er du så ikke selv lærer?

Hilsen en ex-lærer, der synes det var for hårdt at være lærer...

HelleA sagde ...

Du har fuldstændig ret, Line, det er rystende så mange usandheder og fordomme, der kommer frem i kommentarfelterne. Jeg tænker præcis som du: Hvis det at være lærer er så nem og god betalt en loppetjans, hvorfor er der så ikke flere, der vælger den vej?

moster Lone sagde ...

Jeg er også lærer. Og tænker også som jer, at "de skulle bare lige vide..."
Og så slog det mig, da jeg læste de 74 kommentarer, at jeg, når jeg afholder forældremøder, jo kan risikere/forvente, at forældrenes holdninger til mig og mit arbejde er ligeså barske og rå og ufølsomme, som det, jeg læste....og så blev jeg for alvor nervøs!

Anonym sagde ...

Jeg er også lærer i folkeskolen og vil gerne finde noget andet arbejde. Jeg har tysk og har derfor en masse elever, der kun har valgt tysk, fordi de vil på gymnasiet. De er fuldstændig umotiverede og sidder kun og forstyrrer og larmer og ødelægger det for de elever, der gerne vil have faget. Jeg ville ønske, at det ikke var et krav for at komme på en gymnasial uddannelse, at man havde 2. fremmedsprog. Det giver så også problemer med sure forældre og elever, der er sure over larmen, et problem de forlanger at jeg skal gøre noget ved. Det er det jeg snart ikke orker mere! Men jeg synes generelt -uanset fag- at det er et problem med utilpassede elever og sure forældre med deres uansvarlige børn!