tirsdag den 9. august 2011

Jeg har fundet min sport

Endelig. Efter mere end 30 års prøven til både her og der.
Jeg er en spasser til sport. Jeg duer ikke til noget med bolde, har for mange mindreværdskomplekser til at turde vise mig i et fitnesscenter, er bange for fart og for højder, bryder mig ikke om nærkontakt med svedende prustende mennesker og er slet slet ikke konkurrence-minded at all.
Min største modstander har alle dage været - og vil til alle tider være: Mig selv.

Derfor undrede det ikke mig en dyt, mens resten af selskabet var vildt overraskede, da jeg i lørdags til en herlig polterabend, takkede pænt nej til at kravle højt op i et tårn, kravle ud over et gelænder og derefter rapelle i fri luft ned på jorden igen.
De andre var ellevilde. Himlede op om hvor fedt det var, og ville prøve én gang til. Bare ikke mig. Jeg ville ingenting.

Så jeg var hende der tog billeder og heppede på de andre, mens jeg prøvede at mærke efter inde i mig selv, hvorfor jeg ikke ville prøve.
Jeg mærkede intet andet end ren og skær modstand. Trodsighed og en stemme, der sagde: vil ikke, vil ikke, vil ikke.

Men bagefter skulle vi kaste med økser. Jeg elskede det fra første sekund.


Øksekast.

Det var så fedt.
En tung økse med et skaft på ca. en halv meter.
Instruktøren forklarede hvordan man skulle tage fat om øksen med begge hænder, løfte den op over hovedet og lade øksen hænge ned langs ryggen. 
Stille sig i position, tage sigte - og her kom så en lille advarsel ind: For når man så svingede øksen op over sit hoved og kastede den fremefter alt hvad man kunne, så skulle man liiiiige være opmærksom på at svinge lidt ud af, så man ikke ramte sig eget baghoved med øksen... Der blev jeg altså lige lidt beklemt og fik grimme indre billede. Ramme sit eget baghoved? Med en økse?

Arhmen kan I se overskriften for jer?

39-årig lærer omkom i lørdags efter tragisk ulykke med økse. Kvinden kom ved en fejltagelse til at kløve sit eget baghovede, da hun skulle svinge øksen over hovedet for at kaste den mod en skydeskive.

Så galt gik det heldigvis ikke. "Hvor mange gange er det sket at nogen har ramt deres eget hoved med øksen", havde jeg lige brug for svar på, da det var min tur. "Ingen", svarede meget flink øksekast-instruktør, som lidt efter roste mig for den styrke, hvormed jeg kastede øksen afsted. "Nu skal du bare prøve at sigte og se, om du kan ramme skiven"... Men jeg var så begejstret over, at jeg kunne finde ud af at kaste øksen hårdt og langt, at det der med at ramme blev sekundært...

Øksekast. Det er lige mig!

Og nu har jeg siddet og pløjet alle FOF's og AOF's aftenskolekurser igennem - ØV, der er ingen, der har oprettet et hold i øksekast.
Vil ellers vildt gerne gå til det.


5 kommentarer:

Fabulousia sagde ...

Fedt! Tror det er en god sport, du har udset dig der. Mon ikke også antallet af modstandere rundt om i landet er rimelig begrænset, så du ret hurtigt kan stige i graderne.

"Helle. Med sort bælte i øksekast. Danmarksmester". Det lyder da fedt... :)

Mai sagde ...

Tillykke Helle - det er lige i bull's eye! Jeg har prøvet det på noget teambuilding engang og jeg tror ikke engang, øksen kom hen til skiven... Til gengæld kløvede jeg heller ikke mit baghoved.

Kristine Sejr sagde ...

Det er altså bare så fedt at kaste med økser. Det kunne jeg godt tænke mig at prøve igen, måske jeg skal komme på besøg og vi kan øve os på jellingstenen ;-)

Anne Thompson sagde ...

"Arhmen, kan I se overskriften for jer?" JA! jeg hylede af grin. Altså på en tragisk måde. For det var da synd - hvis det var sket. Jo. Men altså.
Kan du ikke bare selv oprette et hold? Finde en træner og inviterer andre med?
"Øksekast første tirsdag hver måned på plænen ved siden af kirken". Det passer da meget godt til Jellingstenen? Sådan lidt vikinge sport.

Alle taler om vejret... Ikke jeg sagde ...

Åh Helle, jeg har lige en "sport" til dig, - tag 20 cm søm og prøv at banke dem i bund i en træ stup, - man kan lave det til en konkurrence, hvor flere er med.... det er en dejlig "sport"!