tirsdag den 19. april 2011

Påske

Mens jeg i dag stod med rumpetten i vejret og klippede havens roser ned, tænkte jeg over, at jeg ville huske at tale med mine to store piger om påskehøjtiden.
Det er i følge min  næsten 12-årige datter herre-nice at have så mange fridage i træk, og jeg ville derfor sikre mig, at de havde styr på, hvorfor det hedder Skærtorsdag, Langfredag osv.
Og det havde de! Fuldstændig. (Eller sagde de bare "Mor, alt det der, ved vi altså godt, det har vi haft om i skolen", for at slippe for at høre på mig?)
Hurra for dygtige skolelærere, der gør kristendomsundervisning både så interessant og vedkommende at børnene rent faktisk kan huske, at de har lært noget  og for en korleder (den 12-årige synger i kirkekor), der gennemgår teksten i de salmer, korpigerne skal synge, så de fatter noget af både indhold og budskab i det, de synger. Påsken er den kristne kirkes største begivenhed og dens betydning er langt større en julens.
Det drama, der udspiller sig i påsken, er et drama, der har det hele: Kærlighed, venskab, svigt, rettergang, henrettelse, sorg og lidelse. Og opstandelse.  Og netop opstandelsen gør at lige netop dette drama drager, fascinerer og giver mening også i vores tid: Kærligheden vinder. Det Ender Godt.  (Sådan cirka udtrykker min lokale sognepræst det, og jeg synes, det lyder så smukt,  når hun siger det...)


Én, der om nogen er god til at fortælle for børn, er Sigurd Barret. Hans børnebibel "Sigurd fortæller bibelhistorier" med tilhørende dvd er helt fantastisk, og sammen med dukken Snapper formidler han kristendommens budskab med nærvær, humor, charme og kæmpe musikalitet. Jeg er stor fan af Sigurd Barret, og det er mine børn også.



I dette interview fortæller Sigurd om, hvordan han med seks vers synger om påskens grufulde drama for børn med den pointe, at det hele handler om kærlighed.
"Kristendommen er en kærlighedsreligion; det synes jeg, er det centrale i påske-beretningen. Selv døden, det mest uhyggelige og vederstyggelige vi kan forestille os, kan ikke overvinde Guds kærlighed til os. Og det viste Jesus i påsken."
(Sigurd Barret)

Der findes i øvrigt på  samme hjemmeside mange andre inspirerende tekster om påsken. Man kan fx. også høre Thure Lindhardt læse påskeevangeliet.



2 kommentarer:

Anne Thompson sagde ...

Jeg holder meget af på Lang fredag at tænke på, at det gudsforladte ikke længere er forladt af Gud, fordi Jesus var midt i det tunge, mørke, ensomme.

Og så ved vi jo, som din præst siger, at det ender godt. Derfor kan vi holde ud at fejre Lang Fredag - fordi vi sidder og hopper efter søndag.

HelleA sagde ...

Godt sagt, Anne. Og rigtig glædelig påskedag i morgen.