søndag den 6. februar 2011

Tro

På min liste over ting, jeg gerne vil blogge om, er emnet "tro". Det er tankevækkende at opdage,  at det er noget af det sværeste at skrive om.
Det enkelte menneskes personlige forhold til tro er på en eller anden måde blevet næsten tabubelagt? Jeg vover den påstand, at det for mange mennesker (mig selv inklusiv) er nemmere og meget mere ligetil at tale med en kollega om sex over frokosten end at tale om tro. How come?
Fornylig i en pause på mit arbejde, refererede jeg noget, der var blevet sagt i kirken om søndagen. "Aj, går du i kirke?", spørger en kollega dybt overrasket, og bliver selv flov over sit spørgsmål, da jeg stolt svarer: "ja det gør jeg", og hun får så pæret rundt i det ved at skynde sig at sige "Du ligner bare slet ikke én, der går i kirke!"


Og så er det bare, at jeg spørger: Hvordan ser sådan én ud?


Og næste spørgsmål er så: Er man lidt små-dum og naiv, hvis man tror på, at der findes noget guddommeligt i verden, noget som kom før mennesket, er større end mennesket og som ikke kan forklares med ord og logik, men skal føles og sanses?


Hvordan passer kristendommen - og andre trossamfund for den sags skyld - overhovedet ind i et moderne sekulariseret samfund, styret af økonomi, politik og medier?


Og hvor står jeg selv i forhold til alle disse spørgsmål?


Det glæder jeg mig til at prøve at skrive mig ind i en forståelse af. Jeg er nemlig ikke sikker på noget som helst.
For troen har en tvilling: Tvivlen.

Ingen kommentarer: