tirsdag den 7. juli 2015

Søvnunderskud og Helgi Daner

Mens jeg skriver disse ord skifter uret på min telefon fra 04.59 til 05.00
Jeg har været vågen i ca. 45 minutter, og har bl.a brugt tiden på at spekulere over, på hvilket tidspunkt natten skifter fra at være nat til at blive morgen. Nåede frem til noget i retning af, at det stadig er nat kl 4, men meget (utrolig meget) tidligt morgen kl 4.30. 
Hvorfor er jeg vågen så tidligt, tænker du nok, og jeg kan fortælle dig, at det har været tilfældet hver eneste morgen siden begyndelsen af maj måned, hvor en diskusprolaps i min nakke lavede rod i min hverdag, min førlighed, min trivsel, og mit søvnmønster. 
Jeg vågner, fordi jeg har ondt. Megaondt i nakken og skulderen og derfor ikke kan ligge på nogen måde, der giver mulighed for søvn. Typisk står jeg så op og tager smertestillende, putter min varmepude i mikroovnen og går ind i seng igen. Men falder bare ikke i søvn, for når jeg 
først er vågen på det tidspunkt , så oplever jeg, at der er høje irriterende lyde overalt i huset - en mand, der snorker, børn, der smasker i søvne og/eller skærer tænder, ja eller bare lyden af tung vejrtrækning, kan føles som støj. Og fuglene uden for! Jesus, hvor de larmer! Simpelthen ikke til at holde ud af høre på. Så jeg opgiver hurtigt og sætter mig ind i stuen med en bog eller med min iPad. Og så sidder jeg her, og er overhovedet ikke en skid frisk (og venter på at smertestillende begynder at virke)... Har spist koldskål og vil om lidt se videre på 3.sæson af Orange is The New Black, og når jeg er færdig med den er der i øvrigt dømt serie-pause frem til efteråret. Sommeren skal bruges på læsning. Har jeg bestemt. 
Når jeg i mange mange dage er vågnet ved kl 4-5 tiden, så siger det sig selv, at jeg bliver dødhamrende træt op ad dagen. Sur bliver jeg sikkert også, irritabel og kortluntet helt sikkert.
 Indtil jeg fik sommerferie, var jeg delvist sygemeldt på mit arbejde,  og det betød at jeg kom så tidligt hjem, at det var muligt at hvile eller sove inden eftermiddags-familieræset 
satte ind. Derfor hang mit liv sammen. Det gør det ikke mere, for med børn hjemme hele dagen, en mand, der er på arbejde og ferie- og fællesskabsforventninger fra både mig selv og børnene, så får jeg simpelthen ikke sovet nok timer i døgnet. Så jeg er så træt som et ondt år, og faldt fx  i går formiddag  i dyb søvn hos tandlægen - ret imponerede, hvis jeg selv skal sige det, men der var så dejligt fredeligt i tandklinikken, så på trods af både diverse instrumenter og bred mandlig tandlægehånd i munden lykkedes det mig at få en lur. Og vågne op med en flot ny krone på en kindtand, 4500 kr. fattigere. Fandme en dyr lur! 

De tidlige morgentimer bliver primært brugt på læsning, og jeg er temmelig meget ude af comfort-zonen i den retning lige nu.
Jeg har nemlig overtaget Josefine Ottesens roman 'Helgi Daner' fra Mellempigen, som lige er blevet færdig med at læse den. Hun fik den (af mig) i julegave, men har først læst den nu. 
Noget af det jeg husker, som årsag til at jeg gav hende netop den bog, var at jeg læste meget om bogen i forbindelse med udgivelsen, blandt gjorde Josefine Ottesen meget ud af at fortælle, at det hverken er en børne- eller en voksenbog, hun kaldte den en familieroman, og har skrevet den, så den kan læses af både børn og voksne. Dermed kunne hun tilbyde sine
læsere en fælles læseoplevelse på tværs af generationer, og det faldt jeg for. Selve fortællingen er en fri fortolkning af legenden om sagnhelten Holger Danske, og du kan læse en fik omtale af romanen blandt andether

Hvorfor jeg er ude af comfortzonen med den bog? Det har noget med genren at gøre. Jeg læser primært og helst nutidig dansk eller nordisk socialrealistisk litteratur. Helgi Daner en en roman med træk af både islandsk saga og fantasy - og til min store overraskelse er stilen overbevisende og fængslende. Og ikke nok med det er genren så sat sammen med en gennemført god og spændende historie om drengen Helgi, der til sin egen store overraskelse viser sig at være kongesøn.
Jeg er fan! 
Der hører en masse bonusmateriale med til bogen, som findes på www.helgidaner.dk





Ingen kommentarer: