søndag den 12. juli 2015

Og skyr

Yes! Min bedre halvdel aka ham, der har en vielsesring magen til min, har nu også fået sommerferie. 
Det betyder, at vi kan fokusere målrettet de kommende dage. Vi har nemlig et - på en måde lidt uoverskueligt - projekt med arbejdstitlen 'Hus og have gøres klar til feriegæster', som vi går i gang med i morgen. (Mest den bedre halvdel, for jeg har både en læges, en kiropraktors og en fysioterapeuts ord for at jeg ikke må overanstrenge mig, og skal aflaste mest muligt.) 


Vores ferie i år går nordpå. Noget der ligner 2100 km nordpå! Til Island. 

Vi har endnu engang kastet os ud i et boligbytte-projekt og skal bo centralt i Reykjavik i en stor lejlighed, som  hverdag beboes af en islandsk familie med tre børn. Mens vi bor der, bor den islandske familie i vores hus.

Det er tredje gang, vi praktiserer konceptet boligbytte, og jeg har skrevet om det her på bloggen før, eksempelvis herher og her.

Vi er vilde med den rejseform - både fordi den i sagens natur giver os økonomisk mulighed for at komme til destinationer, der ellers ikke er indenfor vores umiddelbare rækkevidde, og fordi det er spændende og anderledes - og meget lidt turist-agtigt  at bo i et privat hjem, blandt lokale i det land/den by, man er havnet i.

Men hvorfor Island, tænker du måske?
Island er MIN drøm. 
Men den var heldigvis nem at sælge til familien, og gøre til en fælles drøm.

I vinteren 1993/1994, da jeg var 21 år, rejste jeg til New York for at besøge den kæreste, jeg havde FØR ham, der sidenhen blev far til Storepigen og Mellempigen. Han havde  i forbindelse med sin universitetsuddannelse mulighed for at læse et år i New York, og det var allerede planlagt, da han og jeg fandt sammen. 
Så det vi gjorde var at aftale, at jeg skulle komme over til ham i NY i 3 uger i dec/jan, hvilket var midtvejs i hans ophold. 

(At det så sidenhen gik helt i kuk med det forhold er en anden historie, der ikke skal fortælles her.) 

Jeg havde en vidunderlig rejse til New York, en by jeg har besøgt én gang siden, og megagerne vil besøge igen.
Denne tur var med flyselskabet Iceland Air, og man mellemlandede i Keflavik, hvor der var fire timers ventetid inden flyet til JFK AirPort afgik.
Af mine rejsepapirer fremgik det, at medbragte man badetøj og håndklæde i sin håndbagage, kunne man (og det kostede ikke noget) blive kørt med en bus ud til 'Den blå Lagune', det mest berømte af Islands mange geotermiske bade, med varmt mineralrigt saltholdigt vand. Den tur tog jeg (selvfølgelig) med på - og mens jeg lå der alene i 40 grader varme grønblå svovlduftende vand, omgivet af det vildeste vulkan- og lavalandskab og med en iskold frossen vinterhimmel over mig, så lovede jeg mig selv, at jeg ville komme tilbage til Island og opleve dette smukke fantastiske land med det mest mærkværdige og eventyragtige landskab, der ikke findes lignende nogen steder i verden.

Og det løfte indfries nu. 22 år, en anden kæreste, en skilsmisse, en ægtemand og tre børn og en hel del levet liv senere. 
Vi rejser på torsdag. Glæder os stort til natur, by, vulkaner, vandfald,  varme kilder, geotermiske bade, gejsere, islandske heste, lammekød, fisk, sweatre, hvaler (hvis vi er heldige). Og skyr (sig: 'skirrrrr') for fanden. Det er jo homeland of skyr, vi skal besøge. 

Reykjavík from
 Hallgrímskirkja - Reykjavík
Billedet af Reykjavik er lånt her

Ingen kommentarer: