onsdag den 1. april 2015

Alt godt i påskeland

Vi vågner langsomt, dasker rundt i nattøj, ser tv og Ipad i seng og sofa. Vi spiser morgenmad og snakker om løst og fast. Jeg elsker det. Nu. Sådan har det ikke altid været, men det er det nu. Jeg elsker det. At have fri sammen med børnene og komme ned i det gear, hvor jeg kan mærke at jeg nyder det, fremfor at have hovedet fyldt med lister over ting, jeg skal have gjort. Jeg har holdt langt de fleste skoleferier alene med mine børn, og det var, da de var yngre, ikke altid lige morsomt. Da de to ældste var helt små, kunne fridagene være lange som ørkenvandringer, fordi jeg var så fandens træt hele tiden.
Mellempigen sov ikke igennem om natten, før hun som knap 2-årig fik dræn i ørerne, og det betød ofte at dagene startede i minus. Minus søvn og minus overskud gav minus hygge. 
De var kun nogle få år, det stod på, men jeg husker det stadig med gru. 

Derfor sender jeg en særlig varm og kærlig hilsen ud til alle jer, der holder påskeferie med små børn, mens jeres ægtefælle er på arbejde. May the force be with you!


Min liste over påskens højdepunkter fortsætter her:

#Filmstriben er kommet som app. Det betyder at jeg nu kan ligge under dynen med Ipaden og se den ene gode film efter den anden. Med sit biblioteks-login har man 6 filmlån om måneden. Vi er tre i familien, der har en kode, så vi løber ikke tør.
Igår så jeg 'A dangerous method' fra 2011, den med Jung og Freud (spillet af Viggo Mortensen!) og en (til at begynde med) meget mentalt forstyrret Keira Knighky. En rigtig god film.


#Askepot, Disneys nyeste eventyr. En menneskefilm, det kalder Lillepigen film, der er ikke er tegnefilm. 
Vi så den i biffen forleden. Jeg var solgt, seriøst, det var jeg, og nød virkelig filmen, for den var rigtig flot lavet, persongalleriet var troværdigt og fortællingen i det oprindelige eventyr bevaret intakt. Og altså pigen Ella, som siden får tilnavnet Askepot var jo bare så smuk at det er til at tude over. Og det er jo ikke fordi man sidder i åndeløs spænding for at se, OM hun så faktisk kan passe den sko, prinsen er rundt at tjekke på alle rigets unge damer, og alligevel er lettelsen så stor, da Askepots fod ubesværet glider ned i den fine glassko. Se den film med dine børn, også hvis det er sønner. Man går ud at biografen med stor lyst til at være tapper og kærlig resten af sit liv.


Eventyret om Askepot - Org.Vers.


#AprilsnarDa jeg læste det her, kom jeg i tanke om at det er den første april i dag. Godt forsøgt, DR, jeg grinede højt!


Senere på dagen går turen østpå til familiedage på Sjælland og herfra med færgen fra Sj. Odde hjem til Århus. Ja, sådan siger jeg altså stadig efter 10 år i eksil. Hjem til Århus. 

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Kan man se Askepot med en 4-årig? Filmen blev markedsført helt vildt op til premieren, da vi var i USA i sidste måned, så jeg er næsten kommet til at love at vi skal se den. Og glæder mig i øvrigt ret så meget selv :-)

GiSP sagde ...

Jeg ved ikke, om en 3-årig og en 6-årig tæller som små børn, men hold nu k..., hvor kan det trække tænder ud, når det hele tiden hedder "moar, moar, mooooaaar"! Havde været så smart at lægge en legeaftale i dag, men den blev syg, så nu sidder jeg virkelig og glæder mig til, at faren holder fyraften (og ferie), så jeg kan få "fri" og få lavet lidt af mit eget arbejde. Heldigvis er mine kunder ligeglade med, hvornår på døgnet, jeg laver deres opgaver.

HelleA sagde ...

Kære giSP!
3 og 6 er SMÅ børn, hvis du spørger mig - mine piger har altid været 'klisterbørn', dvs at de ikke har kunnet finde ud af at lege selv eller med hinanden ret længe ad gangen, så jeg kan genkende ALT, hvad du skriver :)

Håber I har haft gode påskedage siden, og at alle har fået hvilet, leget og hygget sig.
KH Helle

Kære Sysleren!
Hvis din 4-årige i forvejen kender envetyret om Askepot, og du ser filmen sammen med hende, så tænker jeg faktisk at hun godt kan 'tåle' at se den. Askepot skal jo som bekendt utrolig gruelig meget ondt igennem inden hun vinder prinsen og det halve kongerige, men det der er så dejligt ved eventyrerne er jo at de ender godt:)

HelleA sagde ...

Hov, jeg var ikke helt færdig - Ville fortælle at det min 6-årige syntes var allermest synd for Askepot var, at både hendes mor og far døde - så det talte vi lidt om bagefter ... Askepot var jo i mellemtiden blevet voksen, og kunne klare sig selv og nu fik hun jo sin egen mand og familie, men ja, de var begge døde og det var rigtig rigtig synd for hende.

KH Helle