torsdag den 4. juli 2013

Morgen

8.03 siger uret og der er helt stille i huset endnu.  Daddy Cool kørte på arbejde ved syvtiden og husets tre børn sover endnu.
At Store-og Mellempigen sover længe, er der ikke noget odiøst i mere, men at Lillepigen nu også ligger og bobler hele morgenen, er det nye. 
De sidste par dage har hun sovet til halv ni! o

Og mig? Nyder jeg så at jeg kan sove længe og vågne ligeså frisk og udhvilet som mine unger?
Nope.
For i takt med at de er holdt op med at vågne megatidligt om morgenen på fridage, så har jeg sneget mig ind i en alderskategori, hvor man ikke er I STAND til at sove længere end kl. 7.00!

Ahmen for fanden da.

Da mine børn var små og vågnede hver weekend kl. 5.30 eller deromkring, var jeg så træt at jeg kunne sove i 100 år. Jeg har både med x-mand og med Jens haft skifteholdsordninger, hvor den ene stod op med barnet, mens den anden sov videre. Og når den anden så stod op, så kunne den ene gå ind og lægge sig igen og på den måde var det ofte langt op ad dagen inden familien blev samlet. 
Jeg var altid træt, træt, træt langt ind i knoglerne og især i weekender og fridage, fordi jeg typisk gik lidt senere i seng end på hverdage. Det var børnene da heldigvis helt ligeglade med og vågnede sygt tidligt. Faktisk havde jeg en overgang en meget fast overbevisning om, at det hang sådan sammen, at jo senere jeg gik i seng, jo tidligere vågnede de. Ikke at jeg nogen sinde fandt ud af HVORDAN det hang sammen, måske var det mere end noget andet en følelse.

Det er slut. 
Igår vækkede jeg de to store kl. 9.30 og fik de sureste kommentarer om, hvor ringe det er, at man ikke kan få lov at sove så længe man vil, når man endelig har ferie. 
Og i princippet giver jeg dem ret. Men ikke i praksis, for det handler egentlig ikke om, hvor længe de sover, men om at de jo ikke er til at drive i seng om aftenen, når de har sovet hele formiddagen væk. Og mor vil have voksentid om aftenen! Derfor jager jeg dem op 9.30 eller før, så der er en chance for at de er trætte ved 22-tiden om aftenen.
Lillepigen plejer i hverdagene at sove fra kl. 20.00 til kl. 06.30. 
Og nu hedder det pludselig 21.00 til 8.30!?

Jeg vågnede ved sekstiden i dag og lå og vendte og drejede mig. Og i hovedet lavede lister til vores ferie. Pakkeliste, to-do-liste, huskeliste. Liste over de ting, vi skal se og opleve i Stockholm. Liste over de bøger, jeg vil have med. Liste over ting, der skal gøres her, inden vi tager afsted. 
Igen i år har vi lavet et husbytte. Denne gang med en svensk familie fra Stockholm, der glæder sig stort til med deres tre børn at holde ferie her i vores hus. 
Vi kigger på billeder af deres smukke hvide træhus med veranda, der ligger i gåafstand til vand og skærgård med klipper og snakker om hvor herligt, det bliver.

Ingen kommentarer: