tirsdag den 11. juni 2013

Udpluk

# Er lidt flov over, at jeg ikke har sat mig ordentligt ind i, hvad det er for en kamp landets praktiserende læger kæmper med systemet for tiden. Men jeg har forstået så meget, at det kan ende med, at vi skal til at betale for at gå til læge. Da jeg igår var hos vores praktiserende læge med Lillepigen, fortalte Doktor Bent at den type konsultation, jeg havde modtaget, i fremtiden kunne komme til at koste 6-800 kr. Absurd, siger jeg bare, for tænk lige på, hvor meget det vil forvride sundhedstilstanden blandt befolkningen? Er vi i gang med at ændre DK til et lillebitte USA?

# En dag for nylig kørte jeg en anden vej hjem end jeg plejer, drejede af ved et ishus, der ligger med udsigt over vand, steg ud af bilen og gik hen og købte mig den største is, de havde på kortet. At tillade mig selv en afstikker fra ruten, at tillade mig selv en is og det vildeste: At tillade mig selv den allerstørste is, er en sjældenhed som jeg allerede glæder mig til at gentage. For mens jeg sad der og kørte is ind i hovedet og nød stilheden, udsigten, det gode vejr, og ikke mindst, at der ikke var ét eneste menneske i miles omkreds, der krævede noget af mig, så faldt der en ro over mig, som gjorde at jeg lige præcis kunne imødekomme resten af den dag...

# Vi har i weekenden anlagt bålplads i haven og etableret stativ til bålmad -  og jeg kan mærke helt ind i knoglerne, at det bliver så godt.  Det er her, vi kommer til at hænge ud i de lange lyse sommeraftener ... Jeg ser både aftensmad, popcorn  og ristede skumfiduser for mig.

# Jeg hørte et oplæg ved en meget dygtig og inspirerende psykolog for nogle uger siden. Han talte uafbrudt i to timer, men var så interessant at høre på, at jeg gerne havde taget en time mere. Der var noget af det, han sagde, som har rullet frem og tilbage som en bølge - en tankebølge i mit hoved siden. Han sagde: Husk lige på, at hvis man ikke skifter kurs, så ender man jo der, hvor man er på vej hen! 

# Jeg har været flere måneder om at komme igennem romanen "Halvbroderen" af Lars Saabye Christensen, fordi jeg lytter til den som lydbog. At gå ind i det mentale rum, hvor der er ro og tid til at lytte bog, det er en øvelse, som har vist sig at være nærmest umulig for mig. Det kræver nemlig at jeg enten 1) er alene eller at 2) de mennesker, der er omkring mig ikke forstyrrer mig og de to faktorer er så godt som ikke til stede i mit liv. Jeg har dog fundet ud af, at det er superhyggeligt at lytte bog lige inden, jeg falder i søvn og et par gange har jeg meldt ud, at jeg gerne laver aftensmaden alene og så har jeg sat headsettet i ørerne og har fordybet mig. 

# Jeg udsætter hele tiden min anmeldelse af Anna Skyggebjergs bog "Introvert", fordi jeg så utrolig gerne vil have god tid og ro til at skrive noget ordentligt. Bogen er nemlig så god, at den fortjener en grundig omtale. 

# De bedste dage at komme træt hjem fra arbejde er tirsdage, for der har vores dejlige rengørings-alf været her. Lige når jeg åbner døren og kan dufte at her er helt helt rent, så bliver jeg så uendelig godt tilfreds med at vi valgte at prioritere den udgift. Alternativet havde nok været parterapi, og det er endnu dyrere!

# Hvad siger det om mig, at jeg har flyttet et crush fra en far til en søn? Har altid, siden jeg var helt ung (16-17 år) været vild med Leonard Cohen, og nu har jeg fået øjnene, og ikke mindst ørerne op for hans søn, Adam Cohen. Musikstilen er så meget lig faderens, at det næsten er plagiat, men jeg er alligevel helt vild med det.


Ingen kommentarer: