mandag den 13. februar 2012

Vinterferie

Første vinterferiedag lakker mod enden. Udmattelsen breder sig i min krop og jeg længes efter øjeblikket, hvor børnene sover og jeg kan synke sammen i sofaen, mens fjerneren kører og manden nusser mig i håret.


Dagen er forløbet således:


Vågende kl. 7, sendte mand og treårig afsted, hentede kaffe med ind i seng og læste en times tid. Stod op kl. 8.30 - tog løbetøjet på og løb  en (lille) tur. Tung i røven var jeg, men hvor bliver man frisk og godt tilpas af sådan en tur ud i en iskold morgen. 


Mine to store piger og jeg havde den hyggeligste formiddag med brætspil, te og varm kakao.








Der er rigtig mange ting, jeg ikke synes at duer til at lave sammen med mine børn (jeg kan fx ikke finder ud af at lege), men er der noget, jeg kan og godt gider, så er det at spille. 
Vi har en milliard spil og får jævnligt nye, så der er mange at vælge imellem. Typisk vælger pigerne et hver og så er det bare om at komme i gang. Rummikub er et sikkert hit, som vi alle i familien synes er sjovt. Det spiller vi meget. Et andet populært spil, vi har spillet rigtig meget, er Sequence.







Frederikke valgte Derby-spillet, som pigerne har lært at spille af deres far. Han havde det som favoritspil som barn og det er hans egen gamle originale udgave, de har nu! Jeg fatter ikke et klap af, hvad spillet går ud på, så mens pigerne spillede, sad jeg og læste i reglerne ... og prøvede at finde ud af, hvad fa'n man skulle. Uden helt. Magen til indviklede spil, har jeg da sjældent set. Pigerne spillede efter deres egne hjemmelavede regler. Som de så ikke kunne huske og i øvrigt var uenige om... Derbyspillet blev droppet igen og i stedet spillede vi Dyrenes Hotel. Jeg vandt!



Efter en tur hos frisøren (mig), var det tid til at bage fastelavnsboller. Det er nemlig også noget, jeg nyder meget, når jeg har tid og overskud til (hvilket desværre ikke sker, så tit som jeg gerne ville have at det skete): At have børnene med i køkkenet. Og de elsker det.  Det sker, at jeg mister tålmodigheden og himler op / skælder ud, fordi de er langsomme, ikke tænker sig om, spørger om ALT og er noget så fummelfingrede i et køkken, men i dag gik det over al forventning. Måske fordi vi hørte Rasmus Seebach for fuld hørm i mens?







Johanne kom hjem fra børnehave og fik lov at være den, der smurte glasur på de nybagte fastelavnsboller.






Én til hver - og så skulle vi i gang med at lave burgere til aftensmad.





Nu har jeg forladt et køkken, der ligner Jerusalems ødelæggelse, men er simpelthen så træt, så manden har taget over. 






Johanne trækker perler på snor. Tidens absolutte yndlingsbeskæftigelse. Når hun har fyldt en snor, hælder vi dem af og så starter hun forfra!



3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Altså nu har skoleferie aldrig været særlig afslappende for forældre ;-) Jeg er totalt udmattet efter 14 dage og glæder mig inderligt til at kunne gå på wc uden afbrydelser igen..

Håber du overlever!!

kh
Kong Mor - må ikke kommentere som mig selv.. øv

Anonym sagde ...

Vi elsker også at spille Rummikup. Et andet spil som vi spiller mere end Rummikup, er Triominos. Rigtig godt og et spil hvor man kan være 2 eller flere. Kan anbefales!

Lena

HelleA sagde ...

Tusind tak for den anbefaling Lena, det spil må vi strax have tjekket ud :)

Helle