onsdag den 15. februar 2012

Truede ord

Jeg er forholdsvis ny smartphoneejer, men overgav mig helt og aldeles med det samme, jeg fik én i hænderne.
Mit liv er blevet enklere, mere overskueligt og meget meget sjovere efter at HTC Sensation er flyttet ind hos mig. Vi er blevet uadskillelige, mig og sensationen.


Jeg finder hele tiden nye sjove apps, som jeg ikke kan begribe, at jeg har kunnet leve uden. 
Frygten for at blive ensom når jeg bliver gammel eksisterer slet ikke - Jeg behøver hverken besøgsvenner eller kaffedrikkende hjemmehjælpere,  bare der er trådløst internet og min smartphone er ladet op, så bliver der ingen bøvl med mig, det lover jeg! 


Den seneste app, jeg er faldet for er Truede ord
Via denne, får jeg hver dag tilsendt dagens truede ord, et dansk ord, som er i fare for at udgå af sproget, fordi ingen længere anvender det. Med dagens truede ord, følger en opfordring til at bruge ordet mindst én gang i skrift og én gang i tale denne dag. Ved at gøre det,  bidrager jeg til at holde liv i sproget og være med til at sikre at gamle flotte ord som fusentast, kanalje og forsoren ikke går i glemslen.


For en ord-elsker som mig, er det ikke uden ærefrygt at jeg læser listen med gamle truede ord igen og igen. Ord som har haft deres storhedstid, men som ingen længere finder anvendelige. Afdankede ord. Færdige ord. Næsten. Mange af dem er for fine, for gode og for unge til at uddø, så jeg bestræber mig på at sætte fut i dem ved at lege med dem og sige dem højt. Spørg lige om mine børn af og til synes, at deres mor er taler mærkeligt?


Om lidt har jeg tænkt mig at sende følgende sms til ham, der har en vielsesring magen til min:


Hej Flottenhejmer (dagens truede ord i dag, hermed anvendt)
Beklager at jeg var lidt halstarrig i går, men synes du var en døgenigt. Fordi jeg var brødflov, havde jeg skrevet en gebommerlig lang dosmerseddel, men du flanerede rundt som en anden charlatan. 
Gider du købe mælk med på hjemvejen?













4 kommentarer:

Konen bag hækken sagde ...

Fantastisk! Sådan en ap' vil jeg også ha. Og en smartphone...

Fruen i Midten sagde ...

Hmmm, den app har jeg også. Føler mig bare såååå gammel, når jeg ser et såkaldt truet ord og slet ikke synes, det er spor antikt. Tænker, at det måske er fordi, jeg selv er lige så antik ? :-/

Anne Thompson sagde ...

Smart app! Jeg har ingen smartphone -men sådan en liste kunne være ret spændende. Selvom jeg må indrømme, at der er nogle af dem, du lige brugte, som jeg ikke har en anelse om, hvad betyder. Til gengæld prøver jeg at proppe kålhøgen ind hist og pist - for det er da for godt et udtryk til at uddø!

Kirsten sagde ...

Jeg har heller ingen smartphone, tror aldrig at jeg kan holde ud at skulle sætte mig ind i alle de ting den kan. Men elsker ord, alle de gode gamle ord vi sjældent bruge. Så jeg vil glæde mig til at se dem her...