søndag den 15. maj 2011

Majaften

Huset overfor står tomt. Gardinerne er trukket fra både til gaden og til haven, så her fra min stue kan jeg kigge lige igennem huset.
Mennesker kan man ikke kigge igennem - og ville det overhovedet være en fordel, hvis man kunne?
Jeg kan nævne flere, hvis hoveder jeg gerne ville kigge ind i. Ikke for at se deres kranie og hjernemasse, men for at læse deres tanker. Specielt er der én person, hvis tanker jeg ville give min højre arm, for at kunne læse lige nu.

Hvordan ser tanker ud? Jeg tror mine ligner gule post-it sedler, som flyver rundt mellem hinanden. En gang imellem er der så nogen, der sætter sig fast. Andre flyver ud og forsvinder, fordi et vindue har stået åbent for længe.

Når jeg kører på arbejde om morgenen, tager jeg afsted på præcis samme klokkeslæt hver morgen. Det er der åbenbart også rigtig mange andre mennesker der gør, for jeg møder de samme mennesker morgen efter morgen. Ved et busstoppested står hende med det blå hår. På cykelstien suser ham i den gule jakke afsted og når jeg passerer det lille hvide hus, kommer der en ung far ud med to små drenge. Moderen står i køkkenet og vinker. I morges var kun den ene dreng med faderen, den anden sad  på moderens arm, mens hun vinkede. Han var nok syg. Eller skulle bare have sig en fridag.

Kender I det, at man kan være så træt at man ikke kan falde i søvn? Eller så træt, at man vågner alt for tidligt? Mage til ulogik skal man da lede længe efter.

Jeg er uendelig glad for mit arbejde som lærer. I dag har jeg været med til at udrette noget, som kommer til at gøre en stor forskel for nogen. Jeg sætter stor pris på den følelse det giver mig, at kunne være med til at gøre en forskel for nogen.

Der er meget savn inde i mig i denne tid og det har været der så længe, at det er blevet til en slags tomhed. Savnetomhed.

Og så skulle jeg hilse og sige at en dårlig dag, før man ved det kan blive endnu dårligere, f.eks når man henter sit yngste barn i vuggestue og en sød og velmenende pædagog siger: "Johanne har haft en ... ja hvordan skal jeg udtrykke det, hun har haft en... for at sige det ligeud: LORTEDAG." Og så viser det sig, at ens barn har været ked af det og grædt og sagt jeg vil have min mor. Av for katten. Hvis jeg vil vide, hvordan jeg selv har det, skal jeg bare kigge i mine børns øjne, for der står det skrevet.

3 kommentarer:

Charlotte Hyldgaard sagde ...

Kære Helle, er vild med dine ord og dine skønne iagtagelser :-) Kh Charlotte

Kristine Sejr sagde ...

Åh Helle, det går da lige i solar plexus den sidste sætning.
Tanker, ja de er underlige.hmm mine tanker er ikke postit sedler, jeg tror mere mine tanker bliver skrevet af en der sidder derinde i mit hoved, men, den der sidder der bliver tit forblændet af en der sidder i maven og skriver. Det er ikke let, når hoved og mavefornemmelser skal forenes. puha.

Den positive vejleder sagde ...

Kære Helle,
Mine tanker har forskellige farver, tror jeg - alt efter hvilket et humør jeg er i. Lige nu når jeg sidder og læser dine ord, føles de grønne, ligesom din blog, selvom dine ord var lidt triste... jeg håber lørdagen viser sig at blive god og rar :)
Kh. Eva