søndag den 25. august 2013

Dage

Mine dage går uden at jeg tænker ret meget over, hvor de egentlig går hen. 

Jeg sover tidligt (før 22) hver aften, læser inden jeg falder i søvn og vågner meget tidligt. I denne uge er det sket tre gange, at jeg har været oppe før 5.30. Første gang var onsdag, hvor jeg var til træning k. 6.15, de to andre gange var så de efterfølgende dage, hvor jeg vågnede mellem 5.00 og 5.30 og stod op. Elsker big time sådan en stille morgen, hvor alle i huset sover og jeg kan sætte mig med en kop kaffe, tænde min pc og planlægge, forberede undervisning eller møder eller læse.

Jeg arbejder og da skoleåret stadig er så nyt, bruger jeg energi på at etablere nye rutiner, lære mine nye elever at kende og mine dage er præget af opstart og sætten i gang. 

Jeg er sammen med min familie om eftermiddagen, hvor det handler om lektier, fodbold, svømning og gymnastik (Mellempigen), lektier, svømning, lejrskole, kirkekor og fitness (Storepigen) og leg, rod, gymnastik, svømning og alverdens andre småting med Lillepigen. Om aftenen hygger jeg mig med ham, der har en vielsesring magen til min. En typisk aften er at han ser tv og jeg læser eller at vi begge stener foran fjerneren. Jeg går 1-2 timer tidligere i seng end ham på hverdagene. 

Jeg spiser, ja det gør vi alle og vi har rykket aftensmåltidet fra kl. 18 til kl. 18.30 (kom ikke og sig at der ikke sker store spændende ting her i familien!) fordi det giver mere tid til at lave maden og fordi vi sagtens kan vente til 18.30. Fire dage om ugen laver vi mad fra Aarstidernes måltidskasse, som leveres fast her hver fredag, de tre andre dage skiftes vi til at finde på og kreere. 

Jeg motionerer og har fire motionsting lagt ind i min uge, det er zumba mandag aften, bodypower onsdag morgen, svømme med en kollega torsdag eftermiddag og 'stram op' lørdag formiddag. Ud over at motion giver mig bedre nattesøvn og mere energi i dagtimerne, så kan jeg se på min krop i spejlet at der er sket noget med både mormor-armene, røvens omfang og at min krop i det hele taget ser stærk ud. Det er meget motiverende for at fortsætte, skulle jeg hilse og sige!

Jeg læser i Karl Ove Knausgaards 'Min Kamp', er næsten færdig med bog nr. 2 (der er seks bind i serien) og er meget optaget og indfanget i hans poetiske univers. Den måde han skriver på og det at han så uendelig hudløst deler sine tanker, følelser og oplevelser med læseren gør, at jeg har en oplevelse af at være inde i Karl Ove Knausgaard, når jeg læser. Jeg ser det han ser, oplever det han oplever og føler det han føler. Det er meget syret og til tider ret bevægende, fordi det indblik jeg pludselig får i en udpræget introvert mands tanke-og følelsesliv er både fascinerende og bevægende. Når jeg har læst bog 2 færdig vil jeg læse 2-3 andre bøger, inden jeg fortsætter med Knausgaard. 
Hans skriver så intenst og så stærkt, at jeg ikke ville kunne rumme at læse bare to af bøgerne lige efter hinanden. 

Ingen kommentarer: