fredag den 15. marts 2013

Lige før nedsmeltning

Vi nærmer os det tidspunkt på en helt almindelig fredag, hvor jeg ifører mig afslappet joggingbuks, fylder hovedet med slik, skyller efter med billig rødvin og lægger mig i tryg mandefavn foran tv for at se ugens udgave af X-factor. Jeg er træt som en gammel hest, ugen har budt på lige rigelig med udfordringer på arbejdet - og lærerværelset har været fyldt med frustreret snak om OK-forhandlinger og mulig lock-out fra d. 1.april. Og som om det ikke var nok, så fik vi i dag smidt en prikkerunde ovenihatten *jamen halleluja* hvor er det skønt at være skolelærer i Danmark lige for tiden. Tal og beregninger på næste års elevtal har afsløret, at vi er for mange på min skole, og at der derfor skal forflyttes et antal lærere til de af kommunens skoler, der mangler lærere næste år. Hvis ingen vil flyttes frivilligt, bliver det tvungne forflyttelser. Mig i røven, siger jeg bare, og tænker en hel masse over, hvad jeg egentlig skulle lave, hvis jeg slet ikke skulle være lærer. 

Helles fredags-brainstorm over alternative karrieremuligheder:

1. Have min egen pølsevogn:

Fordele: Folk opsøger mig, fordi jeg sælger noget, de vil have. Jeg kan bruge min service-mindede udadvendthed og skal ikke belemres med kolleger. Der er kun mig og kunderne.

Ulemper: Har tendens til klaustrofobi og kan ikke tilstrækkelig med dårlige jokes til at holde en tilpas uformel og brovten tone gående i timevis.


2. Sælge billetter i et omrejsende cirkus:

Fordele: Får set verden, møder mange sjove mennesker, gør folk glade, alle elsker cirkus. Kan tilmed udleve min excentriske side (tænker lilla hår, store kjoler, hat) som er temmelig uudforsket

Ulemper: Idéen bliver nok lidt svær at sælge til mand og børn, uden hvem jeg ikke rejser nogen steder.

3. Være oplæser i radioavisen på P3

Fordele: Skal kun lave noget én gang i timen, og får lov at udvikle mit sprog og min artikulation via stemmeundervisning og ditto træning. Har altid været dybt fascineret af dygtige radioværter og den måde,  de taler på. Ikke mindst når der læses vejrudsigter.

Ulemper: Kan ikke udtale navnet på FN's generalsekretær og har det i øvrigt med at komme til at fnise på upassende tidspunkter. 

Ingen kommentarer: