lørdag den 28. juli 2012

Hvordan siger man miaw på flamsk?

Ankommet i fineste stil til Belgien og nu indkvarteret i byttefamiliens hus i en landsby 25 km  fra havnebyen Antwerpen. Alle helt oppe at køre af spænding, da vi låste os ind i huset (nøgle hentet hos flink genbo) og den første halve time gik med at vi  løb (børnene løb, vi voksne listede) rundt og gloede nysgerrigt i alle rum for at få en fornemmelse af, hvor vi var havnet.
Her er fint, meget meget anderledes end i vores eget hjem (men hvor ville det da også have været en skuffelse, hvis det havde lignet på en prik) - huset ligger forenden af en stille villavej, omkranset af store træer, så der kommer ikke meget lys ind. Læg dertil mørke klinker på gulvene, rå trælofter og pastelfarvede vægge. Lyder det grimt? Jamen så tilsæt plyssede nipsgenstande og havenisser! Ha ha.
Det er en syret oplevelse at rykke ind i et fremmed hjem, men vi har grinet, mens vi gjorde det og især børnene har bare ædt det hele råt. Lillepigen gik omgående ombord i de to pigeværelser og Storepigen og Mellempigen har interesseret læst med i beskrivelsen af, hvilket foder vi skal give til henholdsvis kat, kanin og høns. Men katten kan jo ikke forstå hvad vi siger, konstaterer Lillepigen bekymret og vi prøver at sige noget katteagtigt til den på hjemmelavet flamsk. Vi skal være her i mange dage og planlægger udflugter, læser i rejsebøger og går på nettet og tjekker turistsider. Og hele tiden er der én af os, det siger hvad mon de laver ligenu og så griner vi og siger, at de nok sidder i haven og snakker om hvad vi mon laver ligenu. Dem, der bor her til daglig er jo i vores hus, mens vi er her.
Belgien har i øvrigt vist sig at være homeland of mærkelige stikkontakter, så jeg kan ikke lade min computer. Så er det jo godt, at jeg har taget min Galaxy Tab med og går den ned, blogger jeg sgu da bare fra mobilen, I slipper ikke, ha! 


Tilføjelse, ca. 2 timer efter: Ham med vielsesringen magen til min trængte til en opgave og der stod en cykel, så den sprang han afsted på til byen, hvor han fandt en elforretning og vupti, nu er stikket på min pc skiftet ud med et belgisk... Dejlig mand.

Ingen kommentarer: