lørdag den 11. juni 2011

Gæster

Jeg elsker at have gæster
Man har mange gange hørt mig  sige: I kan da bare komme over til os, når en samtale har drejet sig om, hvor et arrangement skulle afholdes.
I vores  hus er der masser af plads til spisning, leg, hygge, spil og overnatning.
Rekorden i antal gæster her i huset  er 50 . Det var da min mands datter blev konfirmeret. Halvtreds mennesker sad og spiste mexicansk buffet i vores store havestue.

I aftes havde vi nogle af mine kolleger på besøg, og jeg sidder lige nu og glædes langt ind i hjertet over, at jeg til daglig arbejder sammen med sådan nogle skønne mennesker og over hvor hyggelig en aften, vi havde.

I de senere år er der opstået en lille tradition med os, der er lærere på skolens mellemtrin (4-6.klasse), og det er at vi afslutter skoleåret med at spise sammen. Ude i byen altså. Da vi en dag på skolen sad og talte om det, var det, at de berømte ord: Jamen vi kan da også bare tage hjem til mig, spontant røg ud af min mund. Da jeg så mine kollegers begejstrede ansigtsudtryk blev jeg ligesom grebet af den gode stemning og gav jeg den lige en tand mere: og I tager selvfølgelig bare jeres mænd/koner og børn med, og så blev de jo endnu mere begejstrede og synes at det var en rigtig god idé.

Da jeg kom hjem, måtte jeg jo så lige informere min mand om  at jeg var "kommet til" at invitere mine fem nærmeste kolleger til grill i haven en fredag. Og de havde deres ægtefælle med. Og deres børn forresten også. Og at jeg nok lige burde have tjekket af med ham, om han overhovedet var hjemme den fredag og havde lyst til at have huset fuld af gæster.

Og her er det så, at én af de mange grunde til at jeg elsker min mand så usigelig højt, skinner klart igennem:  Til sådan en melding siger han nemlig stort set altid ting som aj, hvor en god idé, det lyder superhyggeligt, selvfølgelig er jeg med på den. Og det er han. For han elsker nemlig også at have gæster.

Til i aftes havde vi valgt den ikke-stressende og dejligt uhøjtidelige model og bedt hver familie om at medbringe drikkevarer til eget forbrug, kød til grillen til eget forbrug og så en art tilbehør til en fælles buffet.

Det koncept holder hundrede!

Ingen stress eller panik over maden. Bare hygge, socialt samvær og god tid til en drink eller en øl inden vi skulle spise.

Alle får det at spise, de selv har valgt og eventuelle specielle behov hos vegetarer og børn bliver uden problemer tilgodeset.

Dejlig aften.
Ikke nok med at selskabet var tops, børnene artige, maden god og mojitos'erne smagte skønt, men dameholdet tævede herreholdet i Bezzerwizzer.  Så bliver det ikke bedre!

Ingen kommentarer: