torsdag den 21. juli 2011

Ferie reddet på målstregen af Build a Bear-kyndig storesøster

"Da jeg så, at der var hul i nakken på min yndlings bamse, blev jeg bare så ked af det, at jeg kom til at græde helt vildt. Jeg elsker den bamse så højt og kunne slet ikke overskue, hvis jeg skulle på ferie uden den"

Sådan beretter Frederikke, 9 år, mens hun krammer den hvide hund, klør den lidt bag øret og fortsætter:

"Altså jeg var jo ved at pakke til vores ferie, og da jeg så ville give Maria noget andet tøj på, opdagede jeg at hun havde et stort hul i nakken. Jeg blev meget chokeret og det var som om hele verden drejede hurtigt rundt. Jeg satte mig på sengen -  og så kom tårerne."

Den hvide hund, Maria, har været i Frederikkes varetægt i ca. 3 år og blev givet som et gavekort til jul. Frederikkes far var den glade giver, og han husker tydeligt den dag, han med sine to døtre, tog til Build a Bear butikken i Bruuns Galleri i Århus.

Døtrene havde på forhånd udset sig, hvilken bamse de ville have med sig hjem, så besøget i butikken var hurtigt overstået.
Frederikke havde også på forhånd besluttet at den hund, hun ønskede sig så brændende, skulle bære navnet Maria.

At Maria havde et hul i nakken, havde ingen i familien opdaget. Derfor blev der stor ståhej, da Frederikkes mor, Helle, fra køkkenet hører sin mellemste datter græde højt og hjertesskærende.

"Frederikke er normalt en meget glad pige, og det er sjældent at hun sådan bryder helt sammen. Derfor blev jeg meget forskrækket over at høre hendes voldsomme gråd. Jeg var sikker på, at det måtte skyldes at hun var kommet til skade. Jeg løb derfor ned på hendes værelse og nåede at forvente noget virkelig slemt - at hun lå fastklemt under en hylde, der var faldet ned, at hun havde fået fingrene i klemme i døren eller at kommoden var væltet ned over hendes fødder."

Da Helle ankommer til pigeværelset, ser hun Frederikke sidde med bamsen Maria i armene. Helle spørger forskrækket, hvad der er sket og Frederikke viser hullet i bamsens nakke.

"Min mor kom løbende, da hun hørte at jeg græd, og hun så meget forskrækket ud, da hun så, hvad der var sket. Jeg spurgte om vi ikke kunne køre hen til en Build a Bear butik og få min bamse syet sammen, men det fik bare min mor til at se endnu mere forskrækket ud. Hun begyndte at himle op og spurgte om jeg var vanvittig, når jeg troede at vi havde tid til den slags, når vi var i fuld gang med at pakke til ferie og skulle køre til Frankrig i morgen"

Netop på det tidspunkt ankommer Frederikkes storesøster, Marie, 12 år, til værelset. Marie fortæller, at hun var kommet intetanende gående gennem huset, og så havde hørt sin søster græde, og sin mor tale højt med skarp stemme.

"Vores mor er altid lettere hysterisk, når vi skal pakke. Hun farer rundt som en idiot og stikker ordrer ud til højre og venstre. Hun bliver nemt sur, når hun er stresset og det stresser hende helt vildt, når vi skal afsted alle sammen. Det går mest ud over min pap-far og så bliver han selvfølgelig sur, og så skændes de højt. Det er megairriterende, og jeg hader det. Jeg plejer at gå ind på mit værelse og lukke døren, men fordi jeg kunne høre min søster græde, gik jeg ind til dem.

Da Marie ankommer til værelset, hører hun sin mor sige til Frederikke at "det er det er komplet, helt og aldeles udelukket, at vi kan køre til en Build a Bear butik og få bamsen syet. Der er kun to muligheder - den ene er at du vælger at tage en anden bamse med, den anden er at du tager hunden med, selvom den har hul i nakken."

"Som jeg så det, var der mange flere muligheder end de to", fortæller Marie med et smil. "Derfor sagde jeg de ord, som min mor blev så glad for, fordi det vendte hele situationen på et splitsekund.
Jeg sagde, at jeg da nemt kunne sy det hul"



Den hvide hund, Maria, syes sammen i nakken af Marie på 12 år,
der, til sin mors store stolthed, håndterer nål og tråd med sikker hånd.





Frederikke, 9 år, ser beundrende og lettet på sin søster, der med sin kompetente indsats, gør det muligt at hun nu kan tage sin bamse med på ferie uden at frygte, at bamsens fyld falder ud.

3 kommentarer:

Mai sagde ...

Åh hvilket feriedrama! Kan jeg evt sende Kaninis ned til Marie, for Leas elskede arvebamse fra Martin er stærkt kvæstet flere steder og jeg har bare ikke de fornødne evner med nål og tråd :o) God ferie til jer alle!

Mille sagde ...

Årh, sikke en dejlig storesøster! Alle burde have sådan en. Virkelig! Min søster har godt nok reddet mig og mit humørmange gange. Både som barn og voksen.

Anonym sagde ...

Rigtig god ferie til dig og dine søde tøser!

Kh Amrit