torsdag den 3. juli 2014

Pænt i Prag

Efter en hæsblæsende juni måned, som i antal arrangementer og aftaler overgik decembers travlhed med flere længder, var det en ufattelig lettelse at sætte sig ud i bilen tirsdag morgen. 
Godt nok var klokken kun 4.30, men vi var halvhøje på forventningsglæde, og resten klarede vi med frisk kaffe. Selv børnene, som ellers havde øffet en del over at skulle vækkes så tidligt, smilede på bagsædet.

Mange timer, kilometer, pauser, hjemmegjorte sandwiches og is senere drejede vi ind på campingpladsen 'Sokol, Praha'.

Her er dejligt. Vi bor i et mobilhome, har ikke meget plads, men til gengæld alt hvad vi skal bruge. Også internet. Af hensyn til Storepigen og Mellempigen, der snapchatter, facebooker osv. og til ham, der har en vielsesring magen til min, som gerne følger med i VM i fodbold og ikke mindst af hensyn til mig selv, der blandt meget andet gerne vil blogge, så var vi ikke længe om at beslutte at betale for internetforbindelse for samtlige dage her på campingpladsen. 
Det viste sig så, at vi med den ene acces, der var betalt for, kun kunne logge ind på ét device af gangen, og det betyder, at vi skiftes til at være på nettet. En løsning, der har vist sig at tilgodese mange ting. Der er hele tiden fire, der ikke er online, og dén ene, der er det, kan få lov at være det i fred. Det kommer ikke til at fylde for meget, at vi pludselig sidder med hovedet i en iPad, en pc eller en telefon, og der bliver masser af plads til spil, leg, læsning osv.
Er dog helt med på at jeg ikke skal foreslå en lignende ordning derhjemme!

Jeg har masser af alenetid, for som familiens udtalte A-mennske, vågner jeg i ferier og på fridage meget ofte flere timer før resten af familien. Jeg elsker mine stille morgener, elsker at stå op i ro, lave kaffe i stilhed og sætte mig ud med en bog, eller som i morges - med iPaden og skrive. Det er tidligt om morgenen at der er allermest zen i mit liv. 

I dag var klokken kun 5.41, da jeg vågnede, men der var ikke mere søvn at hente til mig. 
Vi gik nu også ret tidligt til ro i aftes  efter en lang byvandringsdag i smukke gamle Prags middelalderkulisser.
Fik set de første 'must-sees' på listen: Týnskirken, hvor den danske astronom Tycho Brahe ligger begravet, det kendte astronomiske Orloj-ur, bygget i 1410, som hver hele time har det fineste klokkespil, hvor en låge åbnes og de 12 apostle kommer til syne én ad gangen, hvorefter en hane galer det antal timer klokken er slået. Vi grinede meget af, at vi så lige havde valgt at stå der kl 1. 



Efter en god - og billig -  frokost vandrede vi over Prags smukke vartegn: Karlsbroen, ét de bedst bevarede middelalderbygningsværker i  Europa. Jeg har været i Prag to gange tidligere og netop Karlsbroen er noget af det, jeg har glædet mig til at vise mine børn.

Dagen sluttede som så mange andre feriedage her i familien: Børnene samledes om bordet og tegnede aftentegninger, et begreb jeg for år tilbage har lært at kende af Anna Skyggebjerg, og som jeg med det samme vidste ville passe godt til vores familie. 
På en oplevelsesrig ferie som denne, har vi indført en bog, som vi alle skriver og tegner i lidt på skift  (mest børnene), på den måde bearbejdes og beskrives dagens hændelser, og vi får en fed dagbog/scrapbog med hjem fra ferien. 



Ingen kommentarer: