fredag den 8. juli 2011

Udestuer og indestuer

I mine unge dage havde jeg, ligesom alle andre velsagtens, mange meninger om, hvordan mit fremtidige liv skulle forme sig. Jeg havde blandt andet et hav af planer og idéer til hvordan jeg gerne ville bo -  og i særdeleshed til hvordan jeg ikke ville bo.

Én af de ting, der stod meget højt på listen over "ting jeg til min dødsdag vil nægte at eje" var en udestue.

I min dengang så enfoldige verden, var en udestue noget, jeg associerede med en blomstret termokande (med pumpe), amagerhylde, kurvemøbler og kakkelbord. Udestuer var kiksede og grimme og slet slet ikke noget for mig.
Nichts weiter.

Da min mand og jeg for syv år siden ledte efter et hus, hvori vi kunne slå pjalterne sammen, var den store udfordring at finde et hus, hvor der kunne indrettes fire børneværelser.  Dem var der dælme ikke ret mange til salg af i den prisklasse, vi bevægede os i. Hvergang vi søgte på nettet, dukkede der det samme hus op, som vi hvergang fravalgte med det samme, bl.a fordi det var med udestue. 
Til gengæld blev vi smålune på et andet hus og kontaktede ejendomsmægleren mhp. en fremvisning. Han måtte så desværre meddele,  at det hus netop var blevet solgt, men at han havde et andet, som han vildt gerne ville vise os.

Det viste sig selvfølgelig at være det hus, vi hele tiden havde sorteret fra. Det med den store udestue. Som vi dog indvilgede i at se, og som vi faldt pladask for. Og købte på stedet. Og elsker at bo i. Især fordi her er den mest fantastiske udestue, der fungerer som multirum for både voksne og børn.  Når der er ryddet helt op, ser der ud som herunder. Billederne er fra det helt tidligere forår, så vinen i loftet er ikke begyndt at vokse endnu.





Langt det meste af tiden, kan man tydeligt se i udestuen, at vi er en aktiv familie, der har gang i mange ting. Så ser her ud, som på de følgende billeder, der er  fra denne uge. Vinen vokser nærmest fra dag til dag, og der er masser af druer på. Søde stenfri druer, som smager himmelsk.




Det store træ i hjørnet er et Kiwitræ. Det har aldrig blomstret, da det ville kræve en bestøvning fra plante af modsat køn. Og vi kender ikke andre, der har en kiwiplante og har derfor ikke kunne arrangere noget blinddating med vores træ.


Jeg elsker vores kæmpestore udestue. Om sommeren bruger vi den meget mere end vores almindelige stue, som med skøn børnelogik aldrig har heddet andet end indestuen.

Vi har i øvrigt også en amagerhylde. Den er malet postkasserød og hænger på Frederikkes værelse. Den er superflot og fyldt med smølfer.

10 kommentarer:

Carina sagde ...

Det er dejligt ud :o) Vi har også en udfordring med udestuer, velfærdsknaster, velfærdsbumser og hvad de ellers kaldes. Men det er jo bare noget fis, for det kan jo netop blive et fantastisk rum

Har jeg ret, hvis jeg kan se på et par af møblerne af du er lærer?

HelleA sagde ...

Ja, det har du helt ret i, at jeg er :) Men jeg får den vildeste noia over om du kan se det fordi, det er nogen gamle møgslidte møbler, vi har ... Eller om det (forhåbentlig) er pga. det lille skolebord med små stole, som jeg har gaflet fra en nedlagt børnehaveklasse!?

Christina sagde ...

i har da også bare den fedeste udestue...sidst jeg sad i den, sad jeg og røg sammne med Jens og Lise....godt nok mange år siden ;-)))

HelleA sagde ...

Haha, ja det var tider, Christina :)

Carina sagde ...

Helle, min mand kommer fra et lærerhjem så jeg ved lige hvilke typer møbler man ind imellem kan komme afsted med at gafle :o)

Anonym sagde ...

Kan så godt følge dig - mest i amagerhylden og kakkelbordet. Og så 3-2-1 tweed sofa arrangement. Brrr.
Okay jeg har så ikke fået nogle af delene - men lidt moderniseret kunne det vel godt bruges?

:-)

Kamilla sagde ...

Jeg synes udestuer er vildt hyggelige - fede hyggerum.. :)

Victoria sagde ...

Sød historie Helle, sådan har vi sikkert allesammen nogle meget faste fra barn og ungdommen, som bare ikke holder i den voksne verden :-)

Det ser rigtig hyggeligt ud.

HelleA sagde ...

Hej Victoria!
Jamen vi er også helt vildt glade for vores udestue - når den ellers kan holde tæt :( Vi har desværre haft problemer med at taget ikke er tæt, så det regner ned i rummet, ikke så rart.
Tak for din kommentar
Mvh Helle

Anonym sagde ...

Jeg er simpelthen så glad for vores nye - ja se den her: pavillon - her sidder vi og hygger os i rigtigt mange timer.