onsdag den 15. november 2017

Novembertræt #1

I mit lille hjørne af verden gør november ikke megen væsen af sig. Mørke morgener, vinterjakke hentet op fra kælderen, lys på cyklen og en næsten ubærlig hverdagstræthed har fyldt de fleste af mine novemberdage.
Lillepigen fyldte 9 år i søndags og det medførte et hus fyldt med flag, gæster, pølsehorn og kage både lørdag og søndag. Faktisk ret dejligt at have anledning til en fest i en ellers kedelig og mørk tid. Hun blev fejret og alt var godt.

Det var det også i aftes, hvor jeg var så heldig at Maren Uthaug kom forbi mit lokale bibliotek med sit foredrag. Først live-tegnede hun i en time - uden at sige et eneste ord med sin mund, men ved at tegne side efter side med den skønne tændstikdame (som til at begynde med var en ensom og vred lille tændstikpige) fik hun sagt en hel masse! Og det hun sagde var både skørt, sjovt, rørende og ret så tankevækkende. Det er SÅ imponerende, hvordan Marens helt simple tegninger er så mega udtryksfulde. Jeg er fan!
Anden halvdel af foredraget var fortællinger om de to romaner ('Og sådan blev det' og 'Hvor der er fugle'). Og Maren er altså ligeså god til at fortælle, som hun er til at tegne. Jeg har læst begge romaner med stor fornøjelse, men var særlig vild med 'Hvor der er fugle'. Den har et fortælleteknisk greb, som er genialt. 

Tilbage til den novembertræthed. Hvad stiller I andre op med den? Jeg tager ingefærshot hver morgen, prøver at sove mere (går tidligere i seng) og har skåret kraftigt ned på sukkerindtaget, der var gået hen og blevet alt for omfattende. Syns bare ikke det hjælper nok, så hold dig ikke tilbage med gode råd, hvis du har nogen. 

2 kommentarer:

Fruen i Midten sagde ...

Heldige dig at være til Maren-foredrag :-) Jeg er også træt med træt på, så ingen gode råd herfra. Jeg tror dog, at gode oplevelser (som Maren-foredrag) kan give et skud energi. Men for mange oplevelser gør for træt, så det er lidt en balance. Og ellers ville jeg helst bare rejse til den sydlige halvkugle i de mørkeste og koldeste vintermåneder og så komme tilbage i marts, hvor foråret begynder at titte frem.

HelleA sagde ...

Hej Frue!
Du har ret! Jeg tog på weekendtur til Hamborg med en flok skønne kvinder og vendte hjem med smil på læben og energi-tanken godt fyldt op :)

Sydlige himmelstrøg med sol og varme i november? JA TAK!