onsdag den 20. juli 2016

På tysk i Harzen

Vi kunne faktisk RIGTIG godt lide Harzen!
Jeg indrømmer dog gerne, at de positive vibrationer mellem området og os, havde et noget kitchet islæt. Der er et eller andet helt utrolig -  tysk - over Harzen. 
Men Harzen er også frodige grønne skove, smukt bjerglandskab, hyggelige små landsbyer og uendelige mængder af ren, frisk luft. 

Vores ferie begyndte for præcis en uge siden. Vi havde planlagt at køre tidligt onsdag morgen, men fordi der lige var noget bøvl med vores opvaskemaskine, som skulles fixes, blev kl. 9.30, før vi kom afsted. Det gjorde nu ikke så meget, for den første køreetape var kun på ca. 550 km, og med indlagt proviantstop hos Fleggaard ved grænsen, og en frokostpause et par timer efter, ankom vi ved 17.30 tiden til hotel Panoramic i byen Bad Lauterberg. 
Vi havde på forhånd luret (via billeder samt fået fortalt) at hotellet var slidt og 70'er agtigt, men det var altså storslemt! At åbne døren ind til værelse 487 på 6.etage var som at træde ind i en tung, mørk og brun/orange tidslomme, der dog udelukkende kaldte smil og latter frem hos os. Udsigten var god, vi sov godt og der var Tour de France i værelsets lille 'tykskærms-tv' (et ord Lillepigen opfandt som modsætning til et tv med fladskærm). 
Havde vi villet betale 10' € ekstra pr. nat pr. person kunne vi have fået et af hotellets nyrenoverede og tip-top moderne hvidmalede værelser, men det så vi nu ingen grund til at prioritere. 
Det er ikke farven på gardinerne, der skal bestemme om min dag bliver god eller dårlig, så vi grinede bare af det. 

Og hvad laver man så i Bad Lauterberg ud over at drikke tysk øl og spise Schnitzel mit Pommes?
Vi havde 3 overnatninger, dvs to hele dage. 

Den første dag blev en 'ud i naturen-dag' med en kort vandretur i nabobyen St. Andreasberg. Senere en tur med kabelbane op ad en bjergskråning for at nyde udsigten, inden nogen tog samme kabelbane ned igen (Lillepigen og undertegnede), mens andre tog turen ned i 'Rodelbahn', som er sådan en skør sommerkælkebane. 




Om aftenen badede vi i hotellets swimmingpool, og spiste på et Gasthaus i byen. Jeg valgte (og fortrød mit valg, straks jeg så den) en Grill-Teller (grilltallerken, red.), der ud over Pommes bestod af kotelet, et stykke flæsk og en pølse! Kunne overhovedet ikke spise det hele. 




Jeg kørte i øvrigt ved flere lejligheder med tyskerklatten: Bestilte mad, købte madpakker (supergod hotelservice, at man kunne tilkøbe frokostmadpakke til ture - det vi havde stor glæde af) og hilste godmorgen, goddag og godaften til hvem end jeg mødte på min vej - På tysk! 

På den anden dag udnyttede vi, at der til vores ophold hørte indgang til det nærliggende badeland Vitarmar.
At boltre sig klorvand, køre i vandrutsjebane osv. er noget min familie elsker, og selv jeg så afgjort helst var fri, så må man indimellem 'tage én for holdet' og det gør jeg i sådan et badeland - trodser min modstand mod at befinde mig halvnøgen i en salig dunst af klorvand og pommes frites. Mine tøser har altid elsket, når jeg gad lege med. Så jeg gik all in! Og ham der har en vielsesring magen til min, er et stort legebarn, så ham kan børnene altid regne med. 
Vitarmar var et supergodt og ok stort badeland med mange forskellige aktiviteter. Vi synes bassinet, hvor der hver 45. minut i 15 minutter blev fyret op for nogle helt vilde crazy bølger, var det sjoveste. 
Med røde øjne og trætte hoveder fra klordampe og fysisk aktivitet forlod vi efter tre timer Vitamar, og brugte resten af dagen på endnu en kabelbanetur et andet sted i byen, et slag minigolf på hotellets nedslidte, ramponerede minigolfbane og gik så ellers tidligt til ro efter at have pakket kufferterne igen. 
Dagen efter kørte vi videre til Paris. 



Pæn tysk udsigt!



2 kommentarer:

Fruen i Midten sagde ...

Hahaha :-) Så vidt jeg kan se på google maps befandt I jer faktisk i det gamle Vesttyskland, for ellers ville jeg have gættet på, at I var på samme hotel, som vi får cirka 10 år siden boede på ifm en tur med motionscykelklubben. Men vores såkaldte hotel lå i den gamle østzone og havde oprindelig været brugt til atleter på træningsophold. Og siden murens fald var der i hvert fald ikke sket noget. Vi boede i en skotøjsæske i 70'er-farver. Men alt virkede, og da de allerfleste bare brugte værelserne til at sove i, var de jo ret ligeglade. Der var iøvrigt også et klor-stinkende Wellen-Schwimbad. Sehr schön - eller noget. Men uden for var udsigten god og luften klar.

Fortsat god ferie. Jeg glæder mig til at læse om Paris :-)

HelleA sagde ...

Ja, det lyder meget som det sted, du beskriver, men det er var nu i det gamle Vesttyskland (Bad Lauterberg hedder byen), selvom det hele virkede helt utrolig ... østtysk :)

Så længe der er rent og pænt, så kan jeg leve med meget!