torsdag den 29. januar 2015

15 minutter om dagen

15 minutter om dagen i indtil videre 8 dage. 15 minutter hvor jeg 'stempler ud' fysisk og mentalt ved at lægge mig et sted, hvor der er fred og lytte til øvelse 1 på denne app. Nu hvor jeg har vænnet mig til instruktørens for mig lidt specielle stemme, er jeg blevet næsten afhængig af min daglige dosis af det han kalder fokuseret afslapning.
Umiddelbart lyder det jo pærelet, bare lige at lægge sig i 15 minutter og vupti, så er alt godt, men altså det er nu ikke lige sådan, det er.
For det første viste det sig at være absurd svært at finde de 15 minutter!? Mit udgangspunkt var, at det skulle være i løbet af min arbejdsdag, men på en stor folkeskole med 300 børn og 30-40 voksne, der færdes ude og inde og allevegne, så viste det sig umuligt at finde et sted, hvor jeg ikke kunne risikere at blive forstyrret. Så det blev droppet. Gider ikke ligge og flyde på gulvet i et rum, hvor jeg hele tiden kan risikere at døren går op og nogen kommer ind. 
Så det måtte blive herhjemme, men for fanden da, her er heller ikke fred og ro på noget tidspunkt. Og da det jeg har brug for er er 'break', en mental time-out, således at jeg genfinder energi og overskud til at fortsætte mine gøremål, så nytter det jo ikke at det bliver alt for sent. Så kan jeg jo ligesom bare gå megatidligt i seng. Hvad jeg i øvrigt tit gør.
Men nu er det sådan at når jeg har hentet Lillepigen og hun og jeg er kommet ind af døren, har fået lidt at spise og vi er 'landet', så planter jeg hende med en iPad, og giver resten af familien (hvis de er hjemme) besked om at jeg ikke vil forstyrres de næsten 15 minutter, så kan det faktisk lykkes for mig. 
Og ved I hvad, det virker sgu! Altså virker på den måde at jeg oplever at den ro, min hjerne får, giver mig lige præcis det overskud, der skal til for at klare resten af dagen.

Jeg har en stærk følelse af at have fat i noget, som ville have kunnet (Uh, det er sjældent jeg bruger sådan en flot hypotetisk konjuktivville have kunnet, ha ha) , hov nu mistede jeg tråden, fordi jeg gik i grammatisk selvsving, men altså det kunne have udviklet sig til noget, der var langt værre... 
Jeg har ændret et par andre spændings - og stressforebyggende småting i min hverdag - bl.a laver jeg afspændigsøvelser med skuldrene hver dag, for jeg har næsten altid ondt i nakken og skuldrene, en smerte der nemt (og ofte) fører til hovedpine. Jeg har i dag haft hovedpine for første gang siden onsdag i sidste uge, og jeg ved i dag, at det skyldes at jeg faldt alt for sent i søvn i aftes. 
Mangel på søvn påvirker min daglige trivsel helt vildt.
Jeg motionerer tre gange om ugen og skal i februar deltage i en 30-dages udfordring med øvelsen 'planken'. Skulle lige tjekke her til aften, hvor længe jeg egentlig kan stå i planken. 
Resultat: To minutter. Vil op på tre!

App - Stress af

Ingen kommentarer: