onsdag den 22. oktober 2014

Hvad jeg mener om

# At det er blevet efterår
Faktisk helt ok med mig. Lys i græskarfjæs på trappen, lys i vinduer. Går i hule-mode under tæpper, dyner, bøger, Ipad og hygge. 

# Tv-serien 1864
Har i mange år haft et ret vildt crush på Ole Bornedal. Elsker den mand, fordi han er både klog og lækker. Er vild med hans produktioner, fordi de er både kloge og lækre. Også 1864. Jeg deler på ingen måde den kritik, der florerer i den offentlige debat. Mener i øvrigt også at folk var lige lovlig tidligt ude med riven. Er generelt tilhænger af at man giver ting en chance, inden man dømmer.

# At være blevet indskolingslærer igen
Det er så fedt. Har mega optur over det. At følge udviklingen hos børn, mens de lærer at læse er helt fantastisk - og præcis lige stort hver eneste gang, et lille 7-årigt ansigt smiler til mig, og siger 'Jeg kunne!'
Glædes dagligt over finurlige samtaler, som den jeg havde med en dreng i dag. Jeg spurgte ham, om de havde været hos lægen med hans ørepine, og drengen svarede: Nej, det var ikke lægen, vi var hos, det var doktor Lars. 

#At mit yngste barn snart skal begynde i skole
Vi har det, der hedder 'rullende indskoling' her i byen, og derfor begynder Lillepigen i skole mandag d. 3.november, lige før sin 6-års fødselsdag. Mutti her har taget omsorgsdag, skoletasken blev købt i efterårsferien, og for lige at understrege hvor klar til skole Lillepigen er, tabte hun sin første tand i går. Jeg nyder det fuldt ud, (det har aldrig været nemmere at have børn end nu, hvor de er 6, 12 og 15) men er også lidt i krise over at den lille er blevet så stor. Resten af dette skoleår har jeg tre børn i folkeskolen. Tre faner på forældreintra, du gode Gud :-/

# Mine nye arbejdstidsregler
De stinker. Virkelig seriøst. Det hænger bare ikke sammen. Det løft den nye skolereform skulle tilføre en udmarvet folkeskole, kommer til at falde til jorden, for de lærere, der skal løfte, er i knæ, i spændetrøje og spændt for en vogn, de gives tilstrækkelig mulighed for at trække. Jeg underviser mere, men forbereder mig mindre end nogensinde før. Løber rundt på skolen, løber ind og ud af klasser, spiser mens jeg løber, spiser mens jeg er på toilet, er på toilet, mens jeg læser, læser mens jeg løber. 
Det er så meget en ommer med de regler, at jeg for første gang i 15 år overvejer om folkeskolen er noget for mig. 

# Børnefilmen 'Æsketroldene'
Så skøn en film, som jeg anbefaler på det varmeste.

#Den Blå Planet
Thumps up! Vi var der i efterårsferien, og trods temmelig mange mennesker, var vi alle fem enige om at det var en FEDT udflugtsmål. Vi sparede lidt på billetterne ved at printe selv hjemmefra -  synes helt klart at pris og oplevelse matchede fint. Caféen i Den Blå Planet får også en anbefaling, de serverer mad fra Meyers køkken, og det var absolut pengene værd. Åh, hvor er vi blevet skuffede over den type måltider tidligere (det værste cafémad, jeg nogen sinde har smagt i mit liv, var for 10 år siden på Experimentriet, øv hvor var det ringe, til gengæld skide dyrt). 

#Filmen 'Boyhood'
Den skal du se! Åh, hvor var den god. At anmelderne er faldet helt på halen over den film, forstår jeg til fulde. Det er ægte kunst!
Filmen følger den samme dreng og hans familie, fra han er 6 år gammel, til han som 18-årig flytter hjemmefra. Og skuespillerne ER de samme, filmet over 12 år. Det er mesterligt, rørende og noget så dejlig en film. Og så så jeg den ovenikøbet med min hånd i den hånd, der har en vielsesring magen til min. 

# At træne onsdag morgen fra 6.15-7.15
Elsker det. Er blevet afhængig, vil ikke undvære. Og sagde til 
mig selv i morges, at jo mørkere og koldere det er ude, jo sejere er jeg, når jeg står op og kommer afsted. 









Ingen kommentarer: