mandag den 21. april 2014

Gul: En tobenet farve, der er svær at blive klog på

Gul er en farve, jeg har svært ved at blive klog på.  Eller turde stole på. 
Gul har flere ansigter og har et tvetydigt udtryk. Gul kan være varm og kraftig, som brændende solstråler en sensommerdag, der kærtegner en kind eller falder tungt og varmt på en øde vej. 
Når gul er varm er den pålidelig, doven, tyktflydende og jordnær, mens den er det helt modsatte, når den er kold. 
En kold gul er løgnagtig, falsk, selvhøjtidelig og decideret ubehagelig at være i nærheden af. Det er jalousiens farve, det fordæktes farve, der med distancerende kølighed ikke lukker nogen ind eller omfavner nogen.
Gul gør mig utryg, jeg kan ikke lide gul, fordi jeg ikke forstår hvad den vil udover at blive lagt mærke til. 
Gul vil ses - og vi ser gul tydeligt, allevegne. På legetøj, prismærker, logoer og tøj.

Pudsigt nok er alle de tre bøger, jeg har haft i hænderne i de sidste dage med gule omslag. 

I påsken fik jeg taget hul på den femte bog i Karl Ove Knausgaards selvbiografiske romanværk 'Min Kamp'. 
Det er noget af det fineste, ærligste, gribende og sprogligt mest interessante, jeg længe har læst.
Læste bind 1 og 2 ud i en køre, holdt herefter pause, hvor jeg læste andre bøger, inden jeg læste bind 3 og 4 lige efter hinanden.
For at trække læsenydelsen så langt som muligt, har jeg bestemt at holde pause mellem læsning af bind 5 og 6.




Jeg nyder, når der er overskud til faglitteratur.

Bogen 'Børn med eksplosiv adfærd' handler om hvordan man kan hjælpe børn, der har temperament, der har det med at 'tænde af' i vrede. 
Bogen har givet mig nye værktøjer, jeg som akt-lærer glæder mig til at tage i brug. 




'Lav med med de mindste' fik Lillepigen på 5 år i julegave, og hun elsker når vi laver noget fra den. Bogen har ikke billeder, men tydelige tegnede anvisninger, der gør det meget nemt at lade barnet være med i den del af madlavningsprocessen, der handler om at lære at følge en opskrift. 




Fordi det er påske, har jeg bestemt at uge 17 først begynder i morgen, tirsdag. Jeg er derfor ikke forsinket med mit uge 16-farveindlæg.
(Eller sagt på en anden måde: Hvis du ikke passer ind i virkeligheden, så lav virkeligheden om, så den kommer til at passe til dig...) 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hvorfor jeg pludelig skriver om en farve? Forklaring kommer her:

Et link på her sendte mig til den her fine blog, hvor der i denne tid er en skriveleg i gang. Jeg har ikke deltaget i den slags hurlumhej før, men er hoppet med her, fordi jeg synes teamet er sjovt og overskueligt med kun én bundet skriveopgave om ugen. I al sin enkelhed er opgaven at skrive et blogindlæg med inspiration i en farve.



  • uge 14 RØD
  • uge 15 ORANGE
  • uge 16 GUL
  • uge 17 GRØN
  • uge 18 BLÅ
  • uge 19 LILLA



Ingen kommentarer: